Nordisk Infrastruktur 1
VÄSTLÄNKEN Omfattande byggarbeten på Västlänken i
centrala Göteborg Av Peter Höök Trafikverket fortsätter att bygga vidare på Västlänken, den järnväg i tunnel under centrala Göteborg som ska ge staden genomgående pendel- och regiontågtrafik. Samtidigt som man arbetar med att bygga Västlänkens tunnlar och stationer planeras för det som ska komma sen. Det handlar om installationer av bana, el, signalsystem och telekommunikation, så kallade BEST?-arbeten. Gullberg: Här fortsätter tunneldrivningen för att bygga Västlänkens huvudtunnel. Tunneln blir cirka 100 meter lång och beräknas vara klar under sommaren 2021. Kombiterminalen: Här fortsätter bygget av Västlänkens huvudtunnel för fullt. På Kruthusgatan kommer även ledningsarbeten att genomföras under våren eller sommaren. Station Centralen: I området där Station Centralen kommer att ligga arbetas bland annat med att gjuta tågtunnelns botten och tak. Paral?lellt med gjutningarna pågår även installation av slitsmurar som bildar huvudtunnels väggar. I april eller maj slitsmursarbetet färdigt. Vid Bergslagsgatan läggs ledningar om och byggnationen av ett utrymme för brandgasevakuering påbörjas. Södra Sjöfarten: I området arbetas med att färdigställa en av två sänkbrunnar som har byggts i delprojektet. Nils Ericsonsgatan: Här arbetas med ledningsVästlänken ska ge Göteborg genomgående pendel- och regiontågtrafik. Foto: Trafikverket omläggningar och Nils Ericsonsgatan stängs för genomfartstrafik. Otterhällan: Här byggs Västlänkens huvudtunnel, Haga nord. Söderut, genom Otterhällan, passerar Västlänkens huvudtunnel ett antal underjordiska konstruktioner, bland annat Kungsgaraget och Götatunneln. Rosenlund: En tillfällig bro byggs i anslutning till Skattehuset, över det blivande schaktet vid Rosenlundsgatan. Man bygger bron för att upprätthålla trafiken under tiden då väggar och tak för Västlänkens huvudtunnel byggs. Pustervik: Under våren fortsätter arbetet med Station Haga i Pustervik och förberedande arbeten utförs inför gjutning av nästa del av tunneltaket. Man installerar bland annat slitsmurar och utför jetinjektering för att täta utrymmet mellan berg och slitsmur. Station Haga: Det är strax norr om Hagakyrkan som jordschaktet för station Haga går över från att byggas i jord till att byggas i berg. Men innan arbetet kan påbörjas behöver man schakta ned cirka 27 meter under Parkgatans nivå. Schaktarbetet kommer att ske i etapper och inleds med att man installerar spont. Föreningsgatan: Här ska ett ventilationsschakt byggas. Under våren jobbas det vidare med kärnborrning inför injektering. Schaktet byggs sedan med en sprängfri metod under våren och sommaren. Linné: Vid årsskiftet nådde servicetunnel Lin070-344 05 54 info@nordtak.se // nordtak.se Kabelvägen 1D, 901 33 Umeå 58 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 2 2021