Nordisk Infrastruktur 1
VÄSTLÄNKEN Bygget kräver omfattande schaktarbeten
. Foto Trafikverket get på Liseberg sprängs Station Korsvägens östra del ut fram till Korsvägen och Västlänkens huvudtunnel mot öster. Mölndalsån: Stålpålar drivs ned på båda sidor av Mölndalsån och även i själva ån. Pålarna bildar väggar för jordschaktet som ska grävas. Tunnel under centrala Göteborg som ska ge staden genomgående pendel- och regiontågtrafik. Foto: Trafikverket né korsningen för Väst länkens huvudtunnel. Servicetunneln är nu klar och kommer fortsätta användas för byggtrafik till dess att Västlänken är klar. Landala: Cirka 60 meter under marken vid Södra Viktoriagatan pågår nu bygget av Västlänkens huvudtunnel, Haga syd. Härifrån kommer man nu börja driva tunneln norrut mot station Haga och i ett senare skede även österut mot Korsvägen. Längs med huvudtunneln ska även en parallell service- och räddningstunnel byggas. Liseberg: Bakom Rondo börjar slitsmurar anläggas som blir en del av Västlänkens huvudtunnel mellan Liseberget och Mölndalsån. Passagen under gångstråket på Liseberg påbörjas. I berJohanneberg: Här spränges flera servicetunnlar och teknikutrymmen och man når fram till Station Korsvägens läge under våren. Korsvägen: Här sätts stora pålar, så kallade RD-pålar, norr och söder om det blivande schaktet. RD-pålarna bildar schaktväggar som tätas mot inläckande grundvatten. Jorden som ska grävas bort stabiliseras med kalkcementpelare. Jakobsdal/Skår: Arbetstunneln i Jakobsdal/ Skår blir klar under våren och man börjar driva servicetunneln och Västlänkens huvudtunnel parallellt. Almedal: Spontningen längs med sträckan där Västlänkens huvudtunnel och betongtråg ska byggas avslutas under våren. Därefter sker en del tätning och markstabilisering innan grävningen av schaktet kan påbörjas. Längst norrut i Almedal påbörjas sprängningar av berget för skarven mellan tågtunneln i berg och i betong. n Furrer+Frey AG Overhead contact line engi neering Design, manufacturing, installation Thunstrasse 35, P.O. Box 182 3000 Berne 6, Switzerland www.furrerfrey.ch by Furrer+Frey Designed and delivered In Operation with 250km/h. Furrer Overhead contac t lin es s Fr ey re ® NORDISK INFRASTRUKTUR NR 2 2021 • 59