Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Planer för höghastighetståg på landbroar
mellan Oslo och Göteborg Av Peter Höök Nu planeras en höghastighetsbana mellan Oslo och Göteborg med en restid på en timme. Tanken är att den så kallade Skagerrakbanan ska byggas på landbroar till en kostnad av 100 miljarder kronor. Planerna har funnits sedan en tid och kommunerna både på den svenska och norska sidan längs banan ställer sig positiva till planen. – Vi arbetar mot trafikstart 2028 med en timmes restid från Oslo till Göteborg, säger projektledaren för Skagerrakbanan Anders Brunberg till Dagens Nyheter. Skagerrakbanan kommer att bli 28,5 mil lång och startar i Ski söder om Oslo och slutar vid Surte utanför Göteborg där den ansluter till befintlig järnväg. På norska sidan har alla kommuner utom en sagt ja till projektet. – Jag är ganska optimistisk till att vi kan genomdriva projektet, säger Saxe Frøshaug är ordförande i Indre Østfold kommun. Sponsrad artike avv Next OneTeechnology.. l a T y Digital projektstty v g f g e minst f revoolutionerar bygggbranschen Textt Annika Wihlborg yrning y Digitala och mobila verkty föör projektstyrning håller på att revolutionera bygggbranschens dagliga arbete, int kontoret på fickan. Mobila projektstyrningsverktyg spar tid och peng r,, underlättar löpande dokumentation och ökar servicegraden mot kunderna. x föör de mindre bolagen med ar D fö en här typen av verktyg har definitivt potential att accelerera byggbranschens digitalisering. Byg fö gföretagen möts ständigt av nya projekt, förutsättningar och krav, vilket innebär att de behöver flexibla digitala och mobila verktyg för att löpande ha kontroll på uppdragen och därmed kunna ha en hög serviceni åv trots att många bokstavligt har et i fickan. Tekniken har på s kontoret i fickan Tekniken har på senare år blivit betydligt mer lättillgänglig, vilket innebär att även små företag i byggbranschen fullt ut kan dra nytta av digitaliseringens fördelar, säger Anders Jacobson, grundare e år av Next One Technology. Lättare a tt uppf fyylla kundens kravv a Med ett digitalt projektstyrningsverktyg i mobiltelefonen eller surfplattan kan byg fö gföretag snabbt få tillgång till ritningar, handlingar och dokumentation som behövs i projekten. De kan smidigt göra återrapporteringar och kontinuerligt dokumentera projektet avseende t ex egenkontroller, avvikelser och eventuella tilläggsarbeten. – Mobila projektstyrningsverktyg gör det eför mindre byg fö lättar fö gföretag att uppfylla kundens krav på dokumentation. Vår erfarenhet, från att ha implementerat mobila g hos en lång rad projektstyrningsverktyg hos en lång rad kunder, är det blir a sv evärt lättareför byggfö öretagen att uppfylla slutkundernas krav på dokumentation. Genom att kunna erbjuda komplett dokumentation över de arbeten s f fö om utför fö s tillförs byg fö fö gföretagen ytterligare en servicedimension till sitt arbete. Dokumentationen innebär dessutom att samtliga arbeten blir fullt spårbara, vilket över tid är mycket värdefullt, säger Anders Jacobson. EffEffektiviserar administrationen och spar pengar Han är övertygad om att byggbranschens Digitala projekterkty styrningsv fä ält v at de kravsomc g at Anders J ygg hjälper dem att direkt ute på f et uppfylla fy a de krav som certifi - eringen ställer när det gäller kontroller och dokumenta rs Jaacobss on tion. För mer information: next-tech.com användning av digitala projektstyrningsverktyg kommer att öka i snabb takt under de kommande åren. Den här typen av användarvänliga verktyg som anpassas till branschens vardag ute på fältet har med andra or d framtiden för sig. fö –Många b Många byggföretag, numera ä numera även mindre bolag, har certifierat sin verksamhet enligt någon typ av standard, exempelvis BF9K, Povel eller något annat ISO-baserat system. Digitala projektstyrningsverktyg hjälper dem att direkt ute på fältet uppfylla de krav som certifieringen ställer när det gäller kontroller och dokumentation. Självklart ger de även stora ekonomiska fö f Skanska har i debatten om höghastighetståg presenterat möjligheten av att bygga järnväg på broar. Foto: Skanska ördelar då de effektiviserar den dagliga administrationen, säger Anders Jacobson. NORDISK INFRASTRUKTUR NR 2 2021 • 7