Utmärkt Dalarna 1
slapp på det sättet undervisa, vilket brukar vara
praxis annars vid doktorerande. Vilken av dina konkurrenter har du störst respekt för? Det blir tyst en stund. Sedan kommer Fredrik med svaret… –Jag brukar sällan peka ut någon speciell och har respekt för alla våra konkurrenter. I FM Mattsson Mora Group ingår inte bara FM Mattsson, utan även de fem varumärkena Mora Armatur, Damixa, Hotbath, Aqualla och Adamsez. Mora Armatur är ett väldigt starkt varumärke i Norden och speciellt i Sverige med sina vattenkranar för badrum och kök. Damixa är väldigt starka i Danmark och Hotbath i Benelux. Aqualla och Adamsez är vårt senaste förvärv och erbjuder kunderna inte bara kranar, utan även speglar, handdukstorkar och badkar. –Sammantaget har vi en fantastiskt fin portfölj av starka varumärken med olika inriktning. Finns det någon plan på att utöka verksamheten med exempelvis start av ny fabrik? –Inte i dagsläget. Mora är en viktig del av koncernen med fokus på Norden och vi har dotterbolag med försäljning, produktutveckling och distribution i andra länder. Danska Damixa säljer exempelvis mycket till den Nordiska marknaden, Tyskland och Benelux och har främst kranar och duschar, termostater och blandare i sin portfölj. De är härliga ambassadörer för våra varumärken. Vi har även centrallager ute i Europa. FM Mattsson är ju som sagt marknadsledande i Norden. Vilka andra marknader tittar ni på? –Utanför Norden har vi främst fokus på Benelux och Storbritannien, men även Polen som vi startade igång för ett par år sedan. Det är där vi vill bli Europaledande, vilket är en härlig ambition. Vi har en stark utveckling på exportsidan och under 2018 låg exporten på tio procent mot dagslägets 35 procent. Men vi behöver utveckla vår produktportfölj ytterligare för att lyckas än mer med exporten. Finns det någon ny revolutionerande produkt i pipeline just nu? –Nej, inte direkt. Revolutionerande är ett stort ord, men vi har många spännande lanseringar i vår pipeline. Vi jobbar ständigt med att utveckla våra produkter både vad gäller design och hållbarhet. Det används en hel del mässing i vår tillverkning och en stor del är återvunnet material. Och hade vi något revolutionerande på gång, så är det en företagshemlighet som vi inte vill att våra konkurrenter ska kunna ta del av. Jag fick en fråga är på redaktionen: finns det någon fördel med separata vred för kallt och varmt vatten kontra blandare? –Haha, näää… jag ser ingen som helst fördel med separata vred. Nej…, det finns en anledning till att det installeras blandare och det är därför att det helt enkelt är både bekvämare och enklare att kunna få rätt temperatur. Vi tittar som sagt ständigt på nya sätt att spara vatten på med våra produkter och där är vår termostatteknik en rejäl fördel. Vad gör då Fredrik Skarp när han inte är vd? –Jag gillar att träna och röra på mig och har alltid gillat att spela tennis. Det blir därför en hel del tennis på fritiden, men även en och annan tur på mountainbiken och nu på vintern blir det längdåkning. Familj? –Ja fru och två tonårsdöttrar och jag försöker få med hela familjen i träningen. På fritiden försöker jag hitta på roliga saker med familjen. Annars är jag uppväxt i Mora och efter lumpen, och innan studierna, så arbetade jag faktisk på Mora Armatur med att montera kranar, så man kan säga att jag nu som vd är lite tillbaka där jag en gång började. 35