SM I KLUBBEKONOMI MED SM I SPONSRING 1
SVENSK HÄSTNÄRING SM I SPONSRING SM i sponsring 2
021 För tolfte året i rad presenterar Sport & Affärer SM i sponsring, en årlig kartläggning av de 15 idrottsföreningar och fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning. Pandemins effekter på svenskt näringsliv blev påtagligt säsongen 2020/21 då sponsring och företagsförsäljningen sjönk kraftigt. Vid SM i sponsring 2019 redovisade de 15 främsta klubbarna en sponsring och företagsförsäljning på totalt 689,3 miljoner kronor. Året efter, när covid-19 bröt ut och spreds i samhället, hade totalsumman sjunkit till 594,2 miljoner kronor. 2021 låg totalsumman på 438,1 miljoner kronor, vilket innebär att sponsring och företagsförsäljningen i topp15 sjönk med 36,4 procent mellan 2019 och 2021. Ända sedan kartläggningen startade 2010 har Mesta Mästarna i fotboll, Malmö FF, legat i toppen av listan. Föreningen har aldrig redovisat lägre sponsring och företagsförsäljning än 61 miljoner kronor, men som en följd av pandemin minskade försäljningen från 71,9 miljoner kronor till ”endast” 54,6 miljoner kronor säsongen 2020. Utöver dessa intäkter uppgick ersättningen från UEFA till 27,3 miljoner kronor och event- och konferensintäkter till 4,3 miljoner kronor. Den sistnämnda intäkten minskade med hela 21,2 miljoner kronor i jämförelse med året innan. Som vanligt domineras listan av SHL-klubbarna, i år nio stycken, som dock redovisar kraftigt reducerade sponsring- och företagsintäkter. Frölunda Hockey tappade 15,6 miljoner kronor i sponsring- och företagsintäkter, Luleå Hockey 13,5 miljoner kronor, HV71 13,2 miljoner kronor och Linköping HC 9,8 miljoner kronor. Utanför listan minskade Djurgårdens IF Hockey från 28,8 miljoner kronor till 16,7 miljoner kronor, vilket förmodligen har påverkat föreningens sportsliga verksamhet under nuvarande säsong. Noterbart är att Växjö Lakers endast redovisade 17,4 miljoner kronor, nästan lika mycket som Frölunda Hockey tappade under ett år. På listans tredjeplats, bäst av alla SHL-klubbar, hamnar Rögle BK som nu har etablerat sig i SHL:s toppskikt. Föreningen tappade endast 1,5 miljoner kronor i sponsring- och företagsintäkter, och redovisade 32,3 miljoner kronor. Precis som föregående år är det sex fotbollsföreningar på SPORT & AFFÄRER HAR TITTAT PÅ: A. Hur mycket drog klubben in totalt på intäkter från reklam, sponsring och partners säsongen 2020/21* inklusive försäljning av företagsloger och arenanamn enligt årsredovisningen? B. Redovisar klubben andra intäkter som kan relateras till sponsring och event? Intäkter från restaurang och biljettförsäljning räknas inte med. C. Hur ser klubbens marknads/sponsoravdelning ut? D. Vilka är klubbens största samarbetspartners? * Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2020. ** Avser dam-, herr och ungdomsverksamheten. För de klubbar som har tappat sponsorer inför och under 2021 kommer det ekonomiska bortfallet först märkas under kartläggningen 2022 eftersom årets lista gäller säsongen 2020 för fotbollsklubbar, och 2020/2021 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat. topp15-listan. BK Häcken minskade hela 10,2 miljoner kronor och hamnar utanför listan, och eftersom IF Elfsborg inte minskade lika mycket som Göteborgsklubben är föreningen tillbaka på topplistan. Den stora vinnaren i SM i sponsring 2021 är Hammarby IF som år för år har närmat sig Stockholmsrivalerna AIK Fotboll och Djurgårdens IF Fotboll. Samtidigt som rivalerna minskade sina intäkter var Hammarby IF den enda föreningen på topplistan som ökade sina sponsorintäkter, och redovisade 35,7 miljoner kronor. Vid SM i sponsring 2019 hade den summan inte räckt till en plats på topp15-listan, men två år senare ger den en andraplats till Hammarby IF. Även om FC Rosengård som vanligt är etta bland damidrottsföreningarna med 10 miljoner kronor så är den stora vinnaren Eskilstuna United DFF som ökar från 5,7 till runt 8 miljoner kronor. Ökningen ger en tredjeplats bakom Kopparbergs/Göteborg FC, vars verksamhet nu har gått upp i BK Häcken, men som under sin sista säsong som Kopparbergs/Göteborg FC redovisade 8,3 miljoner kronor. Till skillnad från herridrotten har inte damidrotten upplevt samma dramatiska intäktsbortfall. Sveriges främsta basketklubb, Luleå Basket, minskar 500 000 kronor och tar fjärdeplatsen. Kortsiktigt får svensk idrott räkna med liknande siffror för åtminstone säsongerna 2021/22 och 2022/23. I mitten av 2021 hade svenskt näringsliv i viss grad återhämtat sig samtidigt som föreningarna återigen kunde ta emot en större publik, men nya restriktioner i början av 2022 innebär minskade intäkter för SHL-klubbarna under avslutningen av grundserien och kanske även slutspelet. Restriktionerna påverkade fotbollssäsongen 2021 och lär även påverka sponsring och företagsförsäljningen under Allsvenskan 2022. TEXT: Pierre Eklund Läs mer på FOTO: SHUTTERSTOCK.COM/LENETSTAN