SM I KLUBBEKONOMI MED SM I SPONSRING 1
TOPP 15: STÖRST SPONSORINTÄKTER DAMER TOP 5 1) MA
LMÖ FF (1) a. 54,6 mkr (71,9) b. Intäkter från UEFA uppgick till 27,3 mkr och event- och konferensintäkter till 4,3 mkr. c. Försäljningschef Magnus Svensson, tre säljare och en koordinator. d. Puma, Volkswagen, Tillmobil, TicTac Interactive, och Eleda. 5) HV71 (4) a. 29,7 mkr (42,9) b. Nej. c. Kommersiell chef Johanna Severed, två säljare och en marknadskoordinator. d. Husqvarna, Fagerhult, Liljedahl Group, Intersport och Bauer. 9) DJURGÅRDENS IF FOTBOLL (11) a. 26,9 mkr (32,9) b. Intäkter från UEFA uppgick till 14 mkr. c. Affärsområdesansvarig Daniel Malmgren och fem säljare. d. Prioritet Finans, Adidas, Fxoro, Stadium, Svenska Spel, Nordic Wellness, Volkswagen Stockholm, Sundström Safety och Unibet. 13) IF ELFSBORG (NY) a. 24,4 mkr (28) b. Nej. c. Försäljningsansvarig Sten Strinäs, en säljare och en marknadskoordinator. d. Ellos, Input, Pulsen, Ro-gruppen, Sparbanken Sjuhärad, Toveks Bil, och Unibet. 1) FC ROSENGÅRD a. Ca 10 mkr (17,5) ** b. Intäkter från UEFA, belopp okänt. c. Klubbchef Jenny Damgaard och verksamhetsstrateg som arbetar 50 procent. Arbetsuppgifterna är dock mer än bara sälj. d. Danir, Otto Magnusson, Mellby Gård och MKB. 2) HAMMARBY IF (8) a. 35,7 mkr (33,6) b. Nej. c. Försäljningschef Patrik Blomquist, två key account manager, och en marknadskoordinator. d. Huski Chocolate, Craft, Gränges Öl, Grönsakshuset, Intersport, Limitado, Sefina, Unibet, och Volkswagen Stockholm. 6) FÄRJESTADS BK (13) a. 27,6 mkr (31,9) b. Intäkter från eventverksamhet uppgick till 0,4 mkr och konferens och uthyrning till 8,2 mkr. c. Marknadschef Mats Tågmark, sälj- ledare Niclas Eriksson och säljare. d. Löfbergs, Stadium och Karlstad energi, Schaktmiljö AB, Kewab, Länsförsäkringar, Fläktteknik, McDonalds, Coop, Tingvallastaden, Consto AB, Grönsakshuset och Klaravik. 10) BRYNÄS IF (14) a. 26,2 mkr (31,6) b. Intäkter från eventverksamhet uppgick till 17.000 kronor. c. Två vid företagsmarknad, en säljare, en marknads- och eventkoordinator och en administratör. d. Bauer, Monitor, Länsförsäkringar Gävleborg och Sandvik Coromant. 14) LINKÖPING HC (12) a. 23 mkr (32,8) b. Intäkter från eventverksamhet redovisas inte separat utan ihop med restaurang, event och konferens som uppgick till 3,7 mkr. c. Kommersiell chef Jimmy Bergvall och tre key account manager. d. Stadium, CCM, Saab AB, Botrygg, Linköpings kommun, ICA Maxi Linköping, Tekniska Verken, Toyota Material Handling, Stångåstaden, Corren, Handelsbanken och Martin & Servera. 2) KOPPARBERGS/ GÖTEBORG FC (NU BK HÄCKEN) a. 8,3 mkr (9,3) b. Intäkter från UEFA, belopp okänt. c. Säsongen 2020 var Pernilla Milton partneransvarig. d. Säsongen 2020 var Kopparbergs Bryggeri, Rasta, SKF, Prioritet Finans, Volkswagen och Brixly största sponsorer. 3) RÖGLE BK (7) a. 32,3 mkr (33,8) b. Nej. c. Försäljningsansvarig Christian Sandell och tre säljare. d. Backahill, Catena, Bauer, Resurs Bank och Solid Försäkring. 7) LULEÅ HOCKEY (5) a. 27,4 mkr (40,9) b. Intäkter från eventverksamhet minskade till 0 kronor. c. Marknads- och försäljningschef Peter Jidström och tre säljare. d. SSAB och LKAB. 11) ÖREBRO HOCKEY (NY) a. 25,4 mkr (30,2) b. Intäkter från eventverksamhet minskade till 0 kr. c. Kommersiell chef Jonas Almqvist, tre säljare och en kampanjförsäljning och Eventkoordinator. d. Bauer, Byggtema, Herok, Malmbergs, och NEH. 15) AIK FOTBOLL (10) a. 22,5 mkr (33,5) b. Nej. c. Två sales associate och en partner- och leveransansvarig. d. Notar, BenQ Sweden, Svea Ekonomi, Nike, Fabege, Stadium och Volkswagen Stockholm. 3) ESKILSTUNA UNITED DFF a. Ca 8 mkr (5,7) b. Nej. c. Försäljning och partnerskap drivs av en försäljningsgrupp som består av försäljningsansvarig, klubbchef samt hållbarhetsansvarig. d. Sparbanken Rekarne, Maison Forte, Eskilstuna Logistik, Eskilstuna Energi och Miljö, Kommunfastighet, Columbird, Max Fastigheter samt Biltjänsten Serrander. 4) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB (3) a. 30,3 mkr (45,9) b. Nej. c. Säljledare Henrik Bengtsson och fem säljare. d. Bjurfors, Bohus, Input, Intersport, Cash Buddy, Gårda Johan, NTEX, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Serneke, Stena, Tranpenad och Ford. 8) SKELLEFTEÅ AIK HOCKEY (NY) a. 27,3 mkr (29,9) b. Intäkter från eventverksamhet uppgick till 1,3 mkr. c. Marknad- och försäljningschef Håkan Billing och två säljare. d. Skellefteå Kraft, Boliden, CCM, Norran, Intersport och Norrlands Bil. 12) IFK GÖTEBORG (9) a. 24,8 mkr (33,5) b. Intäkter från UEFA uppgick till 5,5 mkr. 4) LULEÅ BASKET a. 7,8 mkr (8,3) b. Nej. c. 1,5 säljare d. LKAB, Luleå Energi, Sparbanken Nord och Läkarjouren. c. Kommersiell chef Magnus Eriksson, en säljledare, en säljare och en koordinator. d. Serneke, Atea, Craft, Elkontakt, Fameco, Länsförsäkringar, Morris Law, Nordic Wellness, Unibet, Varbergs Stenfastigheter och Volkswagen Göteborg. 5) PITEÅ DAM a. Ca 6,25 mkr (7,5) b. Nej. c. Klubbchef Håkan Linneruth och ideell marknadsgrupp. d. Norra Skog, Smurfit Kappa, SunPine, Älvsbyhus, Piteå Kommun, Sparbanken Nord, Älvsbyhus, SunPine mfl. sportaffarer.se