019 1
Samhälle Radio Text: Nicole Karlsson, Foto: Ann-S
ofie Garcia Från A till B med elscooter Sparkcykel, elscooter eller elsparkcykel – det finns många namn på dessa nya små fordon som står utspridda runt om i Örebro. Men hur används dem och vad tycker egentligen örebroarna om det? När Nollnitton ger sig ut på stan för att söka svar är det många Örebroare som tycker att elsparkcyklarna är något utav det bästa som har hänt. Det är enkelt och smidigt att ta sig till olika delar av stan. Men det finns också de som tycker att det är en fara, för dyrt och att de enbart är i vägen. Men hur dyrt är det egentligen? Får vem som helst åka och vad är riskerna? I Örebro finns hittills tre företag som hyr ut elscootrar – Qick, Voi och Tier. När vi tar oss en titt runt om i Örebro kan man se dessa elsparkcyklar lite varstans. En del står fint uppställda på trottoarer 20 eller i cykelställ medan andra kan ses slängda längs vägkanter. Det finns inga specifika platser för elsparkcyklarna att stå på men på kommunens hemsida hänvisar de till att man ska ställa dem i ett cykelställ så att de inte är i vägen för cyklister, barnvagnar, äldre och rörelsehindrade. För att hålla ordning och se till så att elscootrarna hålls servade och hela har scooterföretagen anställt personer som åker runt och plockar upp elscootrar när de har hamnat på ställen de inte ska vara på. De ser till att batterierna laddas och att de sedan placeras ut igen på ställen där de kan tänkas behövas. De som jobbar med detta kallas för ‘hunters’. Deras lön baseras ofta på hur många scootrar de tar hand om och laddar upp. Örebrobaserade företaget Qick har ett kontor med lager dit sparkcyklarna förs för reparationer och laddning. Alla scooterföretagen rekommenderar hjälm under färden men trots det är det få åkare som använder det. Idag finns ingen lag om att du måste ha hjälm men visst vore det bra om fler använde det frivilligt. Det har hänt olyckor där personer skadat sig, i vissa fall ganska illa. Så sent som 2019 fick Sverige sitt första dödsfall då en 26-årig man på elscooter kolliderade med en bil. Olyckan ska ha skett i en nedförsbacke vilket är en situation när det är lättare för en scooter att komma upp i hög hastighet. Enligt en artikel i Dagens Nyheter hamnar minst en person om dagen på akuten i Stockholm. I några länder har man valt att förbjuda åkande på trottoarer (bland annat Storbritannien) men det är svårt att hålla efter den regeln då många bara struntar i det. Problemet är inte alltid elscootrarna i sig. Berusning, stress, missförstånd mellan trafikanter, ja det