Printing Friends 1
När läste du en annonstext senast? Bläddra i en t
idning från när du var liten (det spelar ingen roll vilket årtionde du är född). Du hittar annonser fulla med ord och långa texter som noggrant beskriver produkternas egenskaper och fördelar: ”Om du tillhör den ökande skara bilägare som vågar se förnuftigt på bilköpet, då är det här bilen för dig.” Vore det inte för logotypen i högra hörnet skulle man nästan kunna tro att det rör sig om redaktionell text. Idag har texten i annonserna nästan helt försvunnit till förmån för bilden. En annons ska få oss att känna något, inte resonera med oss. Vill du hitta information om produkten eller tjänsten får du istället söka dig till nätet. Men det finns undantag som får oss att tvivla på att det alltid är den bästa idén. Vi hittade några lysande exempel på vad man kan åstadkomma med en annons som enbart består av ord och bokstäver. En annons för en bildbyrå utan bild? Det fungerade utmärkt för den nystartade digitala bildbyrån ibidphoto.com i en annons signerad den engelska copywritern Neil French. 14