BIOINNOVATION 2022 1
BIOLYFTET & INTERNATIONALISERING Hämtade inspirat
ion från golvbranschen – och tog fram det första fossilfria PVC-tyget för regnkläder Regnklädesmärket Farmerrain deltog i BioInnovations utbildning BioLyftet med ambitionen att fasa ut fossilbaserad PVC ur sina produkter. Väl klara hade de inte bara en plan för det. På utbildningen etablerades också ett nytt samarbete som ökar produkternas, och hela företagets, cirkularitet. Att Farmerrains största klimatpåverkan låg i materialet var glasklart för ägarna, tillika makarna, Carola och Jonas Carlsson. Det första viktiga steget i deras omställning mot en biobaserad och cirkulär produktion var att byta ut den fossilbaserade PVC:n som gav regnkläderna sina vattenavvisande egenskaper. Den resan påbörjades ungefär samtidigt som de deltog i BioLyftet 2020 och nu är Farmerrain det första regnklädesmärket i världen som erbjuder en fossilfri PVC, kallad Biovinyl. – På BioLyftet får små och medelstora företag en chans att prata med expertis inom de områden som driver förändring. Som litet företag är det annars svårt att få ställa de där viktiga frågorna och hitta kontakterna som tar en vidare, säger Jonas Carlsson. Resan mot att ta fram världens första fossilfria PVC-tyg för regnkläder började med att de hörde talas om ett nyutvecklat miljögolv, tillverkat av tallolja. Kunde det materialet användas i regnkläder? De kontaktade tillverkaren och tillsammans med fabriken som gör Farmerrains textil utvecklade de sin fullt ut biobaserade textil. BioLyftet resulterade också i att en oväntad dörr öppnades: – På BioLyftet träffade vi en annan kursdeltagare, som tillverkar textil av återvunnen PET. Där och då föddes tanken att vi skulle kunna tillverka våra undertyger hos dem och på så vis bli mer cirkulära. Det blev en oväntad bonus med BioLyftet, berättar Jonas Carlsson. Carola och Jonas Carlsson, Farmerrain. Foto: Ulla Geertsen Elm. 2323 Foto: Jonas Carlsson. Foto: Jonas Carlsson.