BIOINNOVATION 2022 1
PRODUKTER MOT MARKNADEN Nya biobaserade förpackni
ngar snart redo att inta världen En nyckel i den gröna omställningen är att fler förpackningar återvinns till nya produkter och material. Nu visar ett antal projekt inom BioInnovation upp tekniker för att tillverka biobaserade förpackningar som kan bidra till att öka återvinningsgraden och minska miljöproblem orsakade av plast. Snart är innovationerna redo att inta världen. Med blotta ögat går det inte att se vad som är speciellt med de skruvkorkar och lock som har utvecklats i en rad projekt med finansiering från BioInnovation. Men prototyperna visar hur biobaserad råvara och ny teknik kan minska antalet engångsförpackningar i plast och öka andelen förpackningar som återvinns. En viktig utveckling med tanke på de enorma mängder engångsartiklar som förbrukas årligen och där EU:s direktiv att fasa ut engångsplast kastar om spelplanen för förpackningsbranschen. – Varje år tillverkas 2 500 miljarder plastförslutningar globalt, och Biobaserad skruvkork från Blue Ocean Closures. Fotograf: Florian Heider. den siffran ökar. Det är alarmerande eftersom förslutningar är ett av de vanligaste plastobjekten som hamnar i natur och hav, säger Staffan Andersson, COO/CTO på Blue Ocean Closures. Han leder ett projekt inom BioInnovation där Blue Ocean Closures utvecklar en konkurrenskraftig 3D-formningsprocess för tillverkning av biobaserade skruvkorkar. Ett projekt som testar gränserna för vad som går att göra med pappersfiber – med sikte på lansering 2023. – Vår ambition är att skruvkorkarna ska vara återvinningsbara, bionedbrytbara och biobaserade. Återvinningsgraden ökar eftersom korkarna kan gå in i etablerade återvinningssystem för papper, det system som har bäst förutsättningar globalt sett. Om korken ändå hamnar i naturen måste den vara nedbrytbar. Där återvinningssystemen brister blir nedbrytbarheten desto viktigare, säger Staffan Andersson. Att området är intressant understryks av att Alpla, en av Blue Ocean Closures industriella ägare och globalt ledande inom plastförpackningar, gick in med ytterligare kapital i slutet av 2022 för att accelerera företagets kommersialisering. ”Vi måste vägleda kunderna” Staffan Andersson beskriver BioInnovation som en accelerator i utvecklingsarbetet och ser fördelar med att små och stora aktörer arbetar tillsammans i projekten. Det gör också Anna Altner, grundare av Yangi, en av pionjärerna bakom den torrformningsteknik som kan främja en mer klimat- och kostnadseffektiv produktion av biobaserade förpackningar. – Stora bolag har infrastrukturen och ekonomin. Vi är snabbfotade och specialiserade på det vi gör. Genom samarbete läggs pusslet framåt, vi utmanar varandra och växer tillsammans, säger Anna Altner. Foto: PulPac. Under sina tio år av utvecklingsarbete har Yangi deltagit i flera framgångsrika BioInnovation-projekt med sikte på att bli ett maskinbolag som förser dagens plastförpackningsproducenter med nydanande teknik och skräddarsydda paket med mervärdestjänster, såsom färdiga designkoncept. I början av året gick Yangi ut med nyheten att de tar in två stora investerare i Voith och Chanel vilket innebär att de nu accelererar kommersialiseringstakten. Under 2023 kommer deras första produkt att nå marknaden. – Nu kan Yangi omforma förpackningsvärlden genom att påskynda kommersialiseringen och i bred skala rulla ut vår innovativa tillverkningsteknologi för hållbara förpackningar, säger Anna Altner och fortsätter: – Vår uppskalning handlar om att säkerställa att vi har maskintekniken som förpackningsproducenterna behöver och att tillsammans med stakeholders utveckla lösningar som marknaden vill ha. Bara i Europa finns 50 000 producenter av plastförpackningar där flertalet inte har kunskap om fiberbaserade material. Vi måste vägleda kunderna. Viktigast för oss aktörer är att inte lova för mycket utan vara realistiska kring var biobaserade förpackningar kan göra störst skillnad idag. Masskommersialisering nästa Mitt under pågående uppskalningsprojekt inom BioInnovation gick PulPac ut med nyheten att de drar in 31 miljoner euro i investeringar. PulPac har en klimat- och kostnadseffektiv torrformningsprocess för tillverkning av biobaserade engångsförpackningar och bland dem som satsar strategiskt i bolaget finns Stora Enso och Amcor. Genom att samarbeta med industrin och erbjuda förpackningsproducenter teknik, kunskap och en patentportfölj genom licensavtal kan tekniken rullas ut snabbt. – Investeringarna öppnar för masskommersialisering och att etablera torrformning som ny global standard för hållbara förpackningar. I skiftet till biobaserat är det jätteviktigt att designa för cirkularitet och i dialog med varumärkesägarna utmanar vi specifikationen för olika produkter. Ofta förväntas att biobaserade produkter ska vara replikor av sina plastföregångare men ett kaffelock måste inte hålla i 200 år, säger Sanna Fager, Chief Commercial Officer, PulPac och fortsätter: – Att designa för cirkularitet är att förhålla sig till befintliga återvinningssystem och hitta en sweet spot där produkten fyller sin funktion, men inte mer. 6 6