Printing Friends 1
HEJ: NICK FRANK H ur fick du idén till att fota t
omma, nästan övergivna platser? När det kommer till att avbilda arkitektur så vill man inte ha något som distraherar betraktaren. Den största distraktionen enligt mig i den här typen av bilder är just människor. När man ser människor i en bild börjar man ställa sig själv frågor som: Vem är det? Vad gör hen där? Var är hen på väg? Med min grafiska bakgrund letade jag efter någonting som kunde matcha mitt jobb som art director i reklambranschen. Jag fann svaret på en tunnelbanestation. Jag gillar symmetri, starka färger, former och linjer, och allt det kan man hitta där. Mitt fotograferande handlar också mycket om reduktion. Jag tar bort element efter element i mina bilder tills betraktaren enkelt kan se det jag ser. Många av de här platserna verkar avstängda. Hur lyckas du ta dig in överallt? Tricket är att gå upp tidigt. Och då menar jag riktigt tidigt. Jag tar oftast mina bilder på söndagmornar vid femtiden då det är minst trafik. Ibland kommer en ensam sovande själ med i bilden och då låter jag bara Photoshop göra jobbet efteråt så bilden blir helt folktom. Berätta mer om Schools Out. Hur var det att sätta din fot i den typen av miljö igen? Jag reste 25 år tillbaka i tiden. Det märkliga var att det mesta av inredningen såg precis likadan ut som förr. På vissa ställen såg man en modern dator, men det var i princip den enda skillnaden. Och om jag minns rätt så luktade allting exakt likadant. När man besöker en plats som denna börjar man verkligen minnas hur allt var på den tiden, så jag satte mig ner en stund och mindes saker jag inte ens har ägnat en tanke åt på mer än två decennier. Det var en rätt fin känsla om du frågar mig. Efteråt gjorde jag till och med lite research om mina gamla klasskompisar och det fick mig att vilja skicka iväg några mail för att se vad de har för sig i livet. P Med min grafiska bakgrund letade jag efter någonting som kunde matcha mitt jobb som AD i reklambranschen. Jag fann svaret på en tunnelbanestation. De flesta av dina bilder är tagna i din hemstad. Vad är det som gör just München till en bra stad att fota i? Ärligt talat så är inte München en jättebra plats att fota i när det kommer till att avbilda arkitektur och modern konst. Jag är en lat person och har inte haft tillgång till en bil för att kunna ta mig någon annanstans, så jag antar att det är därför de flesta av mina bilder är tagna där. Men jag köpte en bil för några veckor sedan så nästa projekt kommer definitivt vara plåtat i en annan stad. Om du fick en flygbiljett var som helst i världen i utbyte mot en fantastisk bild, vart skulle du åka då? Jag skulle älska att åka till Hong Kong igen. Den mest fantastiska platsen i världen jag varit på hittills. Den intensiva blandningen av betong, lukter, ljud, oljud och människor är magisk. Jag vet att det har gått inflation i ord som dessa på senaste, men ordet mäktig passar verkligen staden på flera sätt. 66 Printing Friends Nr. 07