Tillsammans i Mälardalen 1
Hallå där... – SJ är ett fantastiskt kul företag
att jobba med! Det finns en härlig värme och positiv drivkraft. Människorna som jobbar här har ett bra sätt att hantera viktiga frågor. ett år. Hur känns det? Nästan alla på företaget är födda i trakten. mesta med tåg och det finns flera anledningar till det. – Om jag tar tåget från Surahammar via Västerås till Stockholm så vinner jag på flera plan. Att åka första klass tur och retur kostar mindre än att parkera bilen en dag i Stockholm. Dessutom kan jag arbeta effektivt på tåget. Många av våra kunder finns dessutom inom bekvämt gångavstånd från Stockholms Central. Om du läser den här tid– SJ har varit ett framgångsrikt företag i många år, men förtroendet har sjunkit under de senaste fem åren. Nu måste vi göra ett omtag för att få tillbaka förtroendet. Förmågan och kompetensen finns redan inom företaget, men vi måste fokusera på rätt saker. Det tänker jag bidra till. ningen i digital form kan du lösa korsordet direkt på skärmen. Det är Hackyards förtjänst och det ligger en hel del klurighet och utveckling bakom den tekniken. – Tidigare skickade alla tävOch vad är det ni ska fokusera på? – Det våra kunder klagar på är punktligheten, bristen på sittplatser och att det är för dyrt att resa. Därför är det just det vi ska fokusera på. Servicen ombord på tågen har vi utvecklat och tränat på så den fungerar redan tillräckligt bra. Vi måste helt enkelt visa respekt för kunderna och lyssna på vad de säger. – Sedan tågtrafiken avreglerades har alla aktörer bara tagit ansvar för sin del. Och när lande in sina lösningar i pappersform och det var ett jättejobb för TiM att rätta dem innan det var dags att dra vinnaren. Nu lämnas lösningarna i stället in digitalt och redaktionen får sedan ett excelark med alla de rätta lösningarna på. Dragningen av vinnaren är över på ett kick, säger Daniel som är stolt pappa till den tekniska lösningen. Vill du testa om det är din tur Du har jobbat inom transportbranschen i hela ditt liv och bland annat varit vd för Green Cargo, chef inom SAS och ordförande i Transportindustriförbundet. Du är även styrelseordförande för Sjöfartsverket och järnvägsleverantören Infranord. Dessutom är du utbildad sjökapten och ekonom. En gedigen meritlista! Men vad vill du tillföra SJ mer exakt? »Pendlarnas engagemang ger mig energi« Du har nu varit ordförande för SJ i lite mer än Jan Sundling, SJs nya ordförande förtroendet sjönk började alla att uppgivet skylla på varandra. Det funkar inte. För att vi ska nå högre driftsäkerhet måste alla parter se hela kedjan och arbeta gemensamt för att skapa värde åt kunderna. När kan vi se några förbättringar? – Förändringsarbetet har redan börjat. Vi har tillsatt en ny vd och har rätt ledning och rätt organisation. Förbättringarna kommer att ske över några år. Att återfå allmänhetens förtroende kommer att ta ännu längre tid. Men vi kommer att komma dit – genom att varje dag göra ett bra jobb och vara modiga och uthålliga. – Jag hade häromdagen ett möte med pendlarföreningen, TiM-pendlare och oj, vilken energi det gav. Vilket engagemang de hade och så många bra idéer! Dessutom gör de detta frivilligt på sin fritid. Deras kreativitet smittade verkligen av sig, så det blir där jag får hämta energi för att orka. Hur hittar du ork och energi till att göra allt detta? Är den regionala trafiken viktig för SJ? – Ja, mycket viktig. Den växer kraftigt och utgör en viktig förutsättning för Sveriges tillväxt. Vi vill vara med där och skapa värde och goda relationer med pendlarana. Då kommer de också i större utsträckning att åka med våra snabbtåg på de långa sträckorna. Text: Pia Runfors att vinna den här gången? Både tidningen och korsordet finns under ”Aktuellt” på www.tim.se. Text: Christopher von Stedingk 11 – Vi kommer att återfå allmänhetens förtroende genom att göra ett bra jobb varje dag och att vara modiga och uthålliga, säger Jan Sundling, styrelseordförande på SJ. 11