Nöjesnytt Jönköping 1
WE ARE JU. Välkommen att bli det du också! Läs me
r på ju.se/studera HUR SHOPPAR VI JULKLAPPAR EGENTLIGEN? I december shoppar vi svenskar som om det inte fanns någon morgondag. Eller rättare sagt, som om det fanns en morgondag och den dagen var julafton och den som ger bort flest julklappar vinner. För att inte tala om mellandagsrean. Att vi shoppar, mycket, råder det alltså inga som helst tvivel om. Men hur shoppar vi under denna, vår mest shoppingintensiva månad? Özge Öner, regionalforskare vid Internationella handelshögskolan, Jönköping University, har svaret. Hon har bland annat skrivit en avhandling om shoppingens geografi. Var shoppar folk? Och varför? Özge berättar att när det gäller just julshopping är folk beredda att röra på sig en hel del. – Om du bor i en mindre ort åker du ju knappast därifrån för att köpa en bukett blommor, eller för att besöka en låssmed eller laga din bil, säger hon. Men ska du köpa något som inte är lika utbytbart – något mer personligt, som en julklapp, då vill du gå till den bästa butiken för just den typen av vara du söker. Därför fungerar det också bra för specialiserade butiker av olika slag – klädaffärer, inredningsaffärer, och sportaffärer till exempel – att ligga i stora, regionala shoppingcenter. Dit reser folk gärna för att shoppa. Ju större variation av utbudet det finns i ett shoppingcenter, desto bättre, eftersom folk då kan sköta all sin shopping på samma plats. Av den anledningen är det också ofta så att stora shoppingcenter konkurrerar ut butikerna i stadskärnan. Undantaget är Jönköping och A6, säger Özge. – I den här stadskärnan händer det alltid saker och det är ett mycket mer varierat utbud än på A6. De kompletterar snarare än konkurrerar med varandra, säger hon, och förklarar att det finns två olika typer av inköpsaktivitet: handlande och shopping. Att handla är att veta vad du ska ha, gå in i butiken, plocka åt dig din vara, betala och gå igen. För handlande är A6 jättebra, eftersom det finns så många sorters affärer samlade på samma ställe. Shopping, å andra sidan, är när du strosar runt. Kollar lite i skyltfönster, blir inspirerad, köper något du inte hade planerat. För den här typen av shopping passar Jönköping city mycket bättre. Vilken typ av inköpsbeteende sysslar folk med i julhandeln då? Båda, slår Özge fast. Det beror på vilken typ man är. Och kanske på hur sent ute man är. TEXT: MARIA FRIEDNER FOTO: DENISE PERMERUD Foto: Patrik Svedberg