Nöjesguiden 1
Krog HANTVERKET VÄXER OCH BLIR STÖRRE Stefan Eken
gren utökar verksamheten på Sturegatan. DEN PRISBELÖNTA KOCKEN och krögaren Stefan Ekengren utökar verksamheten på Sturegatan 15. Detta genom att ta över såväl grannrestaurangen som butikslokalen intill Hantverket. – Jag ser verkligen fram emot att utveckla vår verksamhet och bygga ett riktigt drömkök, då vi har ett stort tryck och intresse av catering, privata middagar och events. Oavsett om man besöker oss som restauranggäst, bokar en fest eller beställer catering så kommer kärleken till mathantverket att kännas igen i allt vi gör, säger Stefan Ekengren till Restaurangvärlden. EKENGREN TOG TIDIGARE i år även emot Gastronomiska Akademiens Guldmedalj för framstående måltidskulturella insatser. KROGNYTT Senaste nytt från krogens underbara värld. TEXT: PELLE TAMLEHT URBAN DELI HAR ÖPPNAT NYTT I HAGASTADEN Med två enheter i en. NU ÖPPNAR URBAN Deli den första av två nya enheter i det nybyggda huset Forskaren i Hagastaden. Ambitionen med den nya satsningen är att fortsätta driva omställningen till framtidens mat. – Vi har ett otroligt team och ser fram emot att fortsätta inspirera och identifiera sätt att äta smartare och mer hållbart, med ett utbud som samtidigt känns tillgängligt, säger Olivia Secher som etableringsansvarig för Urban Deli Hagastaden. DEN FÖRSTA ENHETEN som har öppnat i Forskaren är en kombinerad butik och deli. Senare under våren öppnar även en större restaurang med det nya matkonceptet Urban Diner PASTELL SLÅR UPP PORTARNA PÅ MEDBORGARPLATSEN Pizza, pasta och foccacia till Söder. I SAMMA LOKALER som tidigare huserat ett 7-eleven öppnar Pastell inom kort en filial. Kedjan har sedan tidigare en enhet i Farsta, men nu är det alltså dag för Södermalm. På menyn står pastarätter, pizza, rissotto samt sallader. I glasen hälls såväl varma som kalla drycker. UTÖVER MEDBORGARPLATSEN HAR Pastell även en till filial på gång inom kort. Var denna kommer att ligga är emellertid ännu inte kommunicerat. VINERIET TAPPAR TILLSTÅNDET Ägaren bommade att deklarera sin dricks. VINERIET HAR FÖRLORAT tillståndet att servera alkohol. Detta framgår av Kammarrättens domslut i ett fall som rörde ägaren Antoni Daouds missade deklaration av sin dricks från 2020. Detta berättar ägaren själv via Vineriets instagram. Krogen håller således stängt tills vidare, i väntan på nya direktiv. 56 NÖJESGUIDEN | NR 3, 2024 BAR MONTAN ÖPPNAR MATSALEN Den lilla vinbistron i Slakthusområdet kompletteras med ett matsalsrum. SEDAN FÖRRA VÅREN har Bar Montan försett Slakthusområdet med mat och vin. Från och med den 13 mars kommer krogen att kunna göra det i betydligt större skala, då den kompletteras med ett matsalsrum i den intilliggande gamla slakthallen från 1912. – Det är så här vi alltid har sett framför oss Bar Montan. Ett rum för det klassiska dinerandet, med vita dukar och fint porslin, men också ett möte mellan olika energier och atmosfär, som varken känns strikt eller slappt utan bara självklart och utan provocerande notor, säger Öner Kulbay som äger och driver krogen tillsammans med Johan Montan Ahlgren och köksmästaren Max Duhs. TOTALT FINNS DET efter öppningen rum för 72 sittande gäster samtidigt, med 36 platser i matsalen och 26 plus tio drop-in i bardelen. – Matsalen bjuder på rymd och wow-känsla med sina sex meter i tak. Det är en helt unik lokal – monumental men intim, mjuk och hård på samma gång. Baren behåller sin identitet och blir en stimmigare bakficka med trångt mellan borden. Vi hoppas att man ska vilja röra sig mellan rummen, oavsett i vilket av dem man börjar eller slutar, fortsätter Öner Kulbay. Bar Montan har öppet onsdag till söndag från 16:00.