Energigas 1
› början för att värma upp bilen innan den går öv
er till gasdrift. Planerna stannar inte där. I en annan del av lokalerna håller han på att starta ytterligare en verksamhet: tillverkning av gastankar i komposit. – Maskinen är under tillverkning och till sommaren kan vi vara i gång, säger han. I dag är gastankarna i de konverterade bilarna gjorda i stål. Genom att gå över till glas och kolfiber går det att spara mycket vikt vilket i sin tur sänker bränsleförbrukningen. Beroende på antalet och storleken på tankarna kan det handla om att gå från 100 till 20 kilogram. – Komposit är framtiden, säger Alexander Enulescu. Förbereder för vätgas Planen är att inte bara tillverka tankar för eget bruk utan att också sälja dem till andra konverterare runt om i Europa. När den nya maskinen är på plats räknar han med att kunna tillverka 10 000 tankar om året vid full produktion. Han kommer också att utveckla tankar för vätgas. – Tittar vi framåt så är vätgasfordon nästa steg, säger Alexander Enulescu. Det tror även Stefan Hermansson. På sin senast byggda tankstation, den andra i Växjö, har han förberett plats för en vätgasdispenser vid sidan av fordonsgasdispensern. Vätgasen är tänkt att produceras vägg i vägg med stationen genom att kemiskt omvandla biogas till vätgas. – På så sätt slipper du transportera två olika bränslen, säger han. Men än så länge är det biogasen som närmast väntar på sitt stora genombrott. – Vi är bara i uppstarten, säger Alexander Enulescu. s Från bensin till gas Vanligast är att bygga om bensinfordon till gasdrift. Efter konverteringen har fordonet både gastankar och befintlig bensintank – och kan köras på såväl fordonsgas som bensin. Även dieselfordon kan konverteras, men miljövinsten är inte lika stor eftersom det krävs en viss mängd diesel för att driva motorn. t FAKTA Bonusbil. Sedan årsskiftet får även fabriksnya fordon som byggs om för gasdrift klimatbonus. Företag som konverterar både gammalt och nytt Konvegas Efterkonverterar nya bilar från Suzuki, modellerna S-cross, Vitara och Swift. Senare i år även Seat Taracco. Konverterar även begagnade bensinbilar av de flesta modeller, totalt cirka 350 bilar under 2019. Autoexperten Inleder 2020 en satsning på både gas- och etanolkonvertering. Konverteringarna kommer att ske hos verkstäder anslutna till Auto - experten, ett affärsområde inom KG Knutsson. BRC Efterkonverterar nya bilar från Ford, modellerna Focus och Transit Connect. Totalt cirka 400 bilar under 2019. Konverterar även tyngre fordon åt Volvo CE. Planerar att även konvertera begagnade bilar. 10 ENERGIGAS NR 1 2020