Energigas 1
Fordonsgas ”Det hade varit mycket enklare om vi b
ara hade kunnat ägna oss åt produktion, men marknaden här är för liten för de större drakarna så vi fick göra det själva. ” Tom Birgersson, Hagelsrums gård › klimatmässigt ligger vi ju helt rätt i tiden. Nu gäller det bara att biltillverkarna satsar på gas, men ökar konsumenttrycket så måste de till slut anpassa sig, det är min övertygelse, säger Åke Birgersson. Resan från den första biogasanläggningen fram till i dag har varit lång och inte helt problemfri. Redan när familjen tog över gården 2008 hade Åke Birgersson börjat fundera på egen gasproduktion. Eftersom familjen saknade kunskap byggde man den första, mindre rötkammaren tillsammans med ett etablerat biogasföretag. Lönsam affär Från början var målet att tillverka värme och el för eget bruk och sälja elöverskottet. Men bara månader efter att gasproduktionen kom i gång 2011 störtdök elpriset. – Alla kalkyler bara smackade ihop så vi började ganska snabbt fundera på hur vi kunde förädla gasen, säger Åke Birgersson. Tom Birgersson läste då till civilingenjör i biokemi på Linköpings tekniska högskola. Han engagerade sig i gasprojektet och har spelat en nyckelroll i utvecklingen. När Länstrafiken började prata biogas bestämde de sig för att satsa. Sommaren 2018 stod den större rötkammaren och uppgraderingsanläggningen klar. Nu rullar det på och enligt Åke Birgersson går satsningen med vinst. Men de stora investeringarna hade gården inte klarat utan stöd. För att bygga uppgraderingsanläggningen har staten via Klimatklivet skjutit till knappt 13 miljoner kronor. Även för tankstationerna och gasledningen har man fått 20 miljoner kronor från Klimatklivet. Stora miljöfördelar Utan dessa pengar skulle det inte ha blivit några biogastankstationer. – Det hade varit mycket enklare om vi bara hade kunnat ägna oss åt produktion, men 20 ENERGIGAS NR 1 2020 marknaden här är för liten för de större drakarna så vi fick göra det själva, säger Tom Birgersson. Han irriteras av att biogasen hamnat i skymCentral. Tom Birgersson, som är nästan klar civilingenjör i biokemi, har spelat en nyckelroll i biogasutvecklingen på Hagelsrums gård. undan av eldrift – trots gasens stora miljöfördelar. Räknar man med att metanet i gödslet annars hade läckt ut i atmosfären blir utsläppen till och med negativa, påpekar han – Vilket annat lokalt producerat bränsle kan du sitta och köra minus på? Åke Birgersson håller med: – Det är häftigt med det cirkulära. Vi tar gödsel och kör runt det så vi får både bränsle och bättre gödsel som går tillbaka i marken. Det är en evig process. s