Energigas 1
Energigas Sverige Hållbar sjöfart med LNG och LBG
i tanken n Den 11 december arrangerade Energigas Sverige ett seminarium i riksdagen om hur flytande natur och biogas, LNG och LBG, minskar utsläppen från sjöfarten, och därmed bidrar till att uppfylla flera nationella klimatoch miljömål. Bland talarna fanns Lars Höglund, vd på Furetank rederi. Han berättade om företagets satsningar på gasdrift och varför just gas har blivit en viktig del i deras resa mot lägre miljöpåverkan. För att nå Sveriges högt satta klimatmål gäller det att olika branscher samarbetar för att hitta synergieffekter och möjliggöra långsiktiga satsningar. Daniel Badman berättade om Stora Ensos hållbarhetsarbete och hur skogsindustrin arbetar med att minska sin klimatpåverkan. En av satsningarna går ut på att producera biogas från spillvattnet från Nymölla bruk – ett projekt i samarbete med Gasum. Daniel Badman lyfte även att det är viktigt att utbilda säljpersonal kring klimatfrågor och att ställa miljökrav i transportupphandlingar. Gasklart. Några av seminariedeltagarna som slog hål på gasbilsmyter. Från vänster: Steven Larsson, Fiat, Seat. Till höger moderatorn Anna Wallentin, Energigas Sverige. Myter om gasbilar Drive LBG-konferensen på KTH i Stockholm lockade många. Lyckad konferens för Drive LBG-aktörer n I december genomfördes i Stockholm en konferens för aktörerna inom Drive LBG – det nationella innovations klustret för flytande biogas som delfinansieras av Energimyndigheten och som Energigas Sverige är värd för. Totalt medverkade ett femtiotal personer under en heldags presentationer och mingel i Rises lokaler på Kungliga tekniska högskolans (KTH) campus. – Jag tror konferensen var mycket uppskattad och behövlig, säger Johan Laurell, projektledare och samordnare för Drive LBG. – Både Energimyndigheten, de regionala biogasorganisationerna och Energikontoren var på plats tillsammans med de företag som ingår i projektet. Att nätverka och skapa förståelse för biogasens förutsättningar mellan aktörerna i hela kedjan över hela landet är en väldigt viktig del av projektet, säger han. För mer info: www.drivelbg.se 36 ENERGIGAS NR 1 2020 Gasfordon är farliga, dyra, har höga utsläpp och dålig räckvidd. Det stämmer såklart inte, men är några av de vanligaste myterna som florerar om gasfordon. För att slå hål på myterna arrangerade Bil Sweden och Energigas Sverige den 22 januari ett frukostseminarium på temat. Den svenska fordonsgasen är i princip 100 procent förnybar och är ett av de drivmedel som har absolut bäst klimatprestanda. Att välja ett gasfordon är bra för både klimatet och plånboken. Det vet vi i branschen, men det är inte lika spritt ute i samhället. Ett antal myter om gasfordon och fordonsgas lever kvar, som att utvecklingen av både bilmodeller och tankinfrastrukturen är eftersatt. På plats för att slå hål på myterna fanns Ulf Svensson, Bil Sweden, och Fredrik Svensson, Energigas Sverige. – Det finns många gasglada modeller på personbilssidan. Det finns även lätta lastbilar och bussar, och på den tunga sidan finns det lastbilar som går på flytande gas. Så det finns gasfordon inom alla segment. Jag kan också tillägga att de är trevliga för plånboken, sa Ulf Svensson. – För 15 år sedan var det svårare att hitta tankstationer för gas, men det har hänt mycket sedan dess. I dag finns ungefär 200 stationer över hela landet. I södra Sverige är nätet Politiker. Helena Antoni (M) och Emma Berginger (MP), båda från riksdagens trafikutskott, fanns på plats. väl utbyggt, och det börjar även fyllas på där det tidigare var svårt att tanka gas, som längs Norrlandskusten. När det gäller flytande gas har antalet tankstationer tredubblats bara under det senaste året, sa Fredrik Svensson. Omfattande säkerhetsarbete En annan myt som det har rapporterats om i medierna den senaste tiden är att det är farligare med gasfordon än med andra fordon. Det stämmer inte heller, enligt Ulf Svensson. – Säkerhetsarbetet genomsyrar hela branschen, och det finns globala godkännanden som alla måste uppfylla. För två år sedan kom en skärpning av kontrollbesiktningsrutinen,