Energigas 1
”Du får en bil som går på två förnybara bränslen.
El driften kan dessutom användas i början för att värma upp bilen innan den går över till gasdrift. ” Alexander Enulescu om konvertering av elhybrider till gas › Arbetet med att bygga om en bil till gasdrift tar omkring 18 timmar och förra året konverterades 350 fordon hos Konvegas. I år räknar Alexander Enulescu med att det ska bli ännu fler – uppåt 500. En anledning är att nya efterkonverterade bilar från och med årsskiftet kan få klimatbilsbonus på 10 000 kronor, under förutsättning att de inte tidigare ställts på i Sverige eller utom lands. – Det har jättestor betydelse och jag hoppas det betyder en skjuts framåt. Stor miljövinst I Sverige där fordonsgasen består av nära 95 procent biogas ger gasdrift en stor miljövinst i form av minskade koldioxidutsläpp. I dagsläget kan föraren av ett gasfordon även räkna med några kronor lägre bränslepris jämfört med bensin och diesel. Än så länge är det mest kommuner, länstrafikbolag och företag som satsar på konvertering. Många privata köpare är intresserade och vill veta mer, men ryggar för kostnaden. Att efterkonvertera en begagnad bil kostar cirka 50 000 kronor inklusive moms. Flera riksdagspartier har föreslagit ekonomiskt stöd för dem som vill bygga om sin bil till att gå på fordonsgas. Alexander Enulescu välkomnar någon typ av incitament för konvertering av privata fordon. – Det skulle få fart på marknaden. Folk är väldigt måna om att vara miljövänliga, men det ska vara ekonomi i det också. Inspirerades i Tyskland När han startade Konvegas var det etanol som gällde. Under en resa i Europa upptäckte bilintresserade Alexander Enulescu att det också gick att köra på gas. – Jag frågade mig varför vi inte gjorde det i Sverige. Han åkte till Tyskland, gick utbildningar och läste allt han hittade om gas och konvertering. Hemma i Växjö besökte han bilhandlare för att höra om de var intresserade av gasdrift. Stefan Hermansson, som då var Fordåterförsäljare, nappade direkt. Bland hans kunder fanns Ikea som just bestämt sig för att satsa på gasdrift. Eftersom Ford inte hade några gas bilar passade Alexander Enulescus idé som hand i handske. År 2010 konverterades den första Forden och resan började. Tror på hybrider Inför framtiden tror Alexander Enulescu på hybrider som går på el och gas. Utanför verkstaden står en första elhybrid som konverterats till gasdrift. Under första kvartalet i år ska arbetet påbörjas med att efterkonvertera en av Suzukis elhybrider. Fördelarna är flera. – Du får en bil som går på två förnybara bränslen. Eldriften kan dessutom användas i Tillverkning. Gastankar i komposit i stället för stål är framtiden enligt Alexander Enulescu som nu startar egen tillverkning. › ENERGIGAS NR 1 2020 9