Nöjesnytt Jönköping 1
Efter 25 år på gator och scener och med tusentals
tappade hakor i släptåg är nu Brynolf & Ljung tillbaka med den hyllade street magic-föreställningen Cirkeln. Den 7 december kommer de till Jönköpings Konserthus. Under tre säsonger av det populära programmet Brynolf & Ljung – Street Magic på TV4, där de lurade byxorna av svenska kändisar blev Peter Brynolf och Jonas Ljung kända för den stora publiken. Men de fick faktiskt sitt internationella genombrott redan 2012, i Britain’s Got Talent, där de gjorde succé inför mer än 11 miljoner tittare. Med föreställningen Hokus Pokus Motherf*ckers!, som hade premiär 2016 på Berns i Stockholm, spelade de totalt 66 föreställningar runt om i Sverige och nu är det dags att uppleva dessa fullkomligt…eeeh…magiska magiker live på scen igen. I showen Cirkeln suddar duon med hjälp av fingerfärdighet, psykologi och suggestion ut gränsen för vad som är möjligt, och för vad som egentligen borde vara omöjligt. Nöjesnytt ringde upp dem för att kolla läget. Jonas: Cirkeln är en föreställning som handlar om osannolika sammanträffanden och det är vårt sätt att ta street magic från TV upp på scen. Trots att vi spelar för upp emot 1500 personer varje kväll är det en väldigt intim känsla. Det är trolleri på nära håll, inget man bara tittar på utan även deltar i. Det finns en tanke bakom titeln Cirkeln också? Jonas: Utan att avslöja för mycket finns det en osynlig röd tråd som anknyter till just osannolika sammanträffanden. Vi sluter cirkeln i slutet av föreställningen, precis som när man ser på film och det kommer en stor vändning i finalen. Det är väldigt genomarbetat, som allt vi gör (skratt). Det här är tredje och sista säsongen vi kör Cirkeln vilket innebär att vi levt och jobbat med det här i tre år. Till skillnad från exempelvis musiker kan ni inte förlita er på gamla hits, utan måste hela tiden leva på överraskningsmomentet och prestera nytt… Jonas: Det är sant, vi behöver nytt material, men vi har faktiskt en del gamla hits också. Det finns sekvenser från vår TV-serie med i föreställningen och det beror på att många har svårt att tro att det överhuvudtaget är möjligt att göra dem. Så det finns en lust att se det live. De tror inte att det är 8 | nöjesnytt uppgjort men de tror inte att det går att göra live. Därför kommer man att få se och uppleva vissa saker från programmet live. Peter: Vi får ofta frågan om vi kan göra vissa av de här sakerna live och i Cirkeln bevisar vi att vi faktiskt kan det (skratt). Jonas: Vi har ju ingen aning om vilka publiken är. Vi har inte kollat upp någon, vi möter folk för första gången där och vi gör ganska otroliga saker. Som till exempel att få någon att tappa förmågan att läsa. Eller att få två personer som känner varandra väl för första gången få uppleva hur det är att faktiskt läsa den andres tankar. Själva idén med street magic är väl att det ska vara intimt och face to face, ändå tar ni det till stora scener. Hur gör man den övergången? Peter: Det var något vi fick jobba med mycket inför Cirkeln. Dels har vi ju naturligtvis stora bildskärmar, med fem kameror och en bildproducent som klipper live för att ge de bilder som är viktiga, men vi vill ju inte att folk ska sitta och titta bara på skärmarna. Vi har väldigt mycket folk uppe på scenen, det kan vara upp emot 40 personer samtidigt från publiken. Jonas: Vi plockar upp detaljer på skärmarna. Istället för att filma av föreställningen jobbar bildproducenten med att visa kompletterande detaljer och det har fungerat väldigt bra. Det känns lite för publiken som att man är med i ett TV-program, inte som att man tittar på ett TV-program. Det är en viktig skillnad. Många frågar när det ska sändas på TV och vi svarar ”aldrig”. Vi bestämde tidigt att det här är en liveföreställning. Det finns många bra magiker, men att det ofta faller på allt runt omkring, mellansnack och proffsighet i att bemöta publiken och där är ni ju mästare. Vad är hemligheten? Peter: Det handlar bara om att göra det. Allt man börjar med är man ju dålig på i början, så det är bara att öva, Om ni har ett trick som ni försöker med men inte får att funka riktigt, släpper ni då det eller jobbar ni bara vidare tills ni FÅR det att funka? Peter: Det är olika. Ibland behöver man släppa det tills någon tre år senare får en briljant idé då man upptäckt nåt nytt för att det ska funka. Men vi är ganska bra på att känna av vad som kommer att funka och vad som inte funkar. Är det ett bra trick i grunden så ska det gå att utföra. När ni får till ett riktigt bra trick, tänker ni då ”fan vad folk är lättlurade” eller ”fan vad vi är bra”? Peter: Det sistnämnda (stort skratt). Jonas: Det är sällan vi tänker i aspekter att vi ska lura någon, även om det är det vi faktiskt gör. Vi fokuserar nog mer på att komma så nära upplevelsen att vi faktiskt har övernaturliga förmågor som det bara går. Om vi verkligen kunde läsa tankar, hur nära kan vi komma det i verkligheten? Peter: Det handlar om att skapa den upplevelsen för publiken. Det handlar inte om att vi är smartare än någon annan, utan om tekniker och psykologi och hur vi genomför det rent praktiskt. Det blir en utmaning att hitta metoder för att påverka människors val på riktigt. Det är många som anmäler sig frivilligt för att komma upp på scen. Tror ni det beror på att många känner att ”de kan lura alla andra, men inte mig”? Jonas: Ja (skratt). Nej, i själva verket tror jag att det handlar om att många vill vara med om upplevelsen själva för att kunna tro på det. I TEXT: OLA KARLSSON öva, öva. Sedan kan man ju ha lättare eller svårare för det och har man lätt för det blir det roligare att öva. Både Jonas och jag har nog haft ganska lätt för den här grejen.