Vallentuna Nya 1
14 Torsdag 20 januari 2022 Sedan oktober är det P
rezero som sköter sophämtningen i Vallentuna. På grund av pandemin råder det brist på halvledare i världen, vilket också drabbat Prezero som fått vänta på sina nya bilar. I början av februari kommer två nya bilar och snart ska Vallentuna-loggan vara på plats på bilarna. Foto: Roffe Andersson Chip på kärlen ska förbättra sophämtningen " Så blev starten för den nya aktören som hämtar sopor i Vallentuna I oktober tog Prezero över sophämtningen i Vallentuna från Ragn-Sells. För bolaget blev det en rivstart med 4000 matavfallskärl som skulle ställas ut till start. Detta sedan politikerna beslutat att det ska vara obligatoriskt för Vallentunaborna att sortera ut sitt matavfall. Och hur är det egentligen, blev sophämtningen dyrare med det nya bolaget eller inte? Till skillnad från tidigare bolag fakturerar Prezero sina invånare varje kvartal och inte två gånger per år. Det kan göra det lite klurigare att räkna ut kostnaden för sophämtningen. Vad abonnemanget kostar beror dels på hur ofta man har hämtning av sitt restavfall, alltså det som slängs i vanliga soppåsen, dels på hur stor tunna man har. Matavfall hämtas alltid varannan vecka – under sommaren varje vecka. Enligt Vallentuna kommun har taxan inte förändrats, men för den som tidigare har sorterat ut sitt matavfall blir hämtningen nu 200 kronor dyrare. – Det som försvunnit är det avdrag man erhållit när man frivilligt valt att sortera matavfall i separat kärl, säger Beri Fajic, avfallshandläggare på Vallentuna kommun. Småhus som tidigare haft matavfallssortering blir i den nya taxan likställda med småhus som inte sorterat matavfall. Enligt Beri Fajic var det en åtgärd som var ha 4000 nya matavfallskärl på plats till starten. Det är alltid en insats att starta upp i en ny kommun. nödvändig att göra för att behandla alla abonnenter i småhus lika. Prezero har nu skött sophämtningen i Vallentuna i tre månader och enligt Johan Carlborg, regionchef öst, har övergången gått bra. – Det är alltid en insats att starta upp i en ny kommun. När man tar över efter en ny upphandling passar kommunen ofta på att göra förändringar, till exempel höja miljökraven och servicenivån. I Vallentuna blev utmaningen att En annan utmaning var att ta över tidigare register och att hämta kärl som inte hade någon märkning, vilket gjorde det svårt att veta vem kärlet tillhör. De nya matavfallskärlen har adressetiketter, och till sista september i år ska alla ha det. Vintern - en utmaning I november skickade Prezero också ut nya adressetiketter som skulle fästas på kärlen för restavfall. – Vi kommer också att förse kärlen med en id-märkning i form av ett chip som bilarna läser av automatiskt när de tömmer. På det viset blir det lätt att hålla koll på avvikelser, till exempel om kärlet är trasigt eller felsorterat och man ser att det som töms stämmer överens med det man har abonnemang för, berättar Malin Cronqvist, avdelningschef för Prezeros hushållsinsamling i region öst. Nu under vintern har utmaningen ibland varit att komma fram till de tunnor som ska tömmas, på grund av vinterväghållningen. Invånare har också hört av sig och sagt att matavfall inte har hämtats. – När temperaturen pendlar mellan plus och minus kan matavfallet frysa fast och då händer det att det fastnar och blir kvar i tunnan, säger Malin Cronqvist. Rekommendationen är att försöka hålla matavfallspåsen så torr som möjligt genom att lägga till exempel tidningspapper eller äggkartong i botten. I sociala medier har en del invånare uttryckt att de blivit av med sina kärl, men att de sedan fått ett nytt. Vad beror det på? – Det beror på att kärlen inte riktigt passar ihop med de nya bilarna. Om de inte hänger perfekt kan de gå sönder i kanterna. Många kärl är från tidigt 1990-tal och behöver bytas ut. Om ett kärl går sönder försöker vi byta ut det så fort vi bara kan så att man inte är utan. Anneli Leijel anneli@vallentunanya.se