Bumsen 1
Tanken dök upp för några år sedan... Svenska Rall
yt (Uddeholm Swedish Rally och allt vad det hetat genom åren) på fyra hjul är stort i Värmland. Colins Crest, Vargåsen, Gumhöjden, Malta, Lejen... Folk tar ledigt från jobbet och vallfärdar ut i skogen. Radion står på tre dagar i sträck därhemma – hur går det för Mats Jonsson? Sträcktider, avåkningar, haverier... TV visar spektakulära bilder från de häftigaste passagerna. Så skulle man inte...? De där vägarna skulle man väl kunna köra motorcykel! Och så var planeringen för det första ”I Svenska Rallyts spår” igång. Fram med kartor, tidningsartiklar, gamla broschyrer – och så en portion fantasi för att överföra stiliserad tidningsgrafik till MapSource så man fick in rallysträckorna – både gamla och nya. Det var inte så svårt – det finns inte så många vägar att välja på. Förr i världen – på ”den gamla goda tiden” – körde man olika sträckor varje dag i tre dagar och på den tiden var det snö även i södra Värmland. Det finns massor av gamla rallysträckor. Numera, med all TV-bevakning och arrangemang däromkring, är man mer sparsam med sträckorna och kör dem flera gånger i stället. Var skall vi lägga högkvarteret? Hagfors/Uddeholm kändes centralt bland de senare årens sträckor, så det blev litet internetsökning efter lämpliga övernattningsställen i mellersta Värmland och ett antal offertförfrågningar. Tre nätter, god mat, samlingslokal, bastu, c:a 30 pers, preliminärbokning... De första två åren bodde vi i Uddeholm, sedan ville vi nå vägar längre västerut i Värmland och Sunne-Arvika-trakten kändes bättre. Inbjudan gick ut på BMWklubbens hemsida och an14 BUMSEN 5 – 2011 mälningar trillade in. Så vi vågade satsa. Så skulle det göras rutter. Först fick kartprogrammet göra jobbet att knyta samman specialsträckorna – det blev korta och tråkiga transportsträckor och en ganska kort runda. Det följdes av omfattande kartstudier för att se hur man i stället kunde genomföra transporten på roliga vägar mellan specialsträckorna. Sträckor som gick in i Torsby och Ludvika ströks, där börjar älgjakten redan i början av september. Även om risken för att bli förväxlad med en älg kanske inte är så stor (fast fn vet, det verkar som en del skjuter på allt som rör sig) så ville vi inte göra dålig propaganda för motorcyklismen. Ut och reka! Vi körde många mil på okända vägar för att få ihop första årets rutter och känna oss någorlunda säkra på att vägarna var körbara och tillräckligt roliga. Vi kollade bommar och ”privat väg”-skyltar samt ringde markägare och vägföreningar. Till slut hade vi två 30-milarutter som utgick från Uddeholm. Och så blev man tvungen att lära sig lite om att göra rutter för GPS:er. En ovärderlig rallydeltagare var förstås HMR – såg alla fel i rutter som korsar sig själva, som har för många waypoints, som har namn som inte ryms i äldre GPS-modeller, mm, mm. Det finns hur mycket som helst att lära – fortfarande! (Lägg t ex inte en waypoint alldeles före en korsning, då hinner inte GPS:n både tala om att man ”ankommer viapunkten” och att man ska svänga, innan man passerat avtaget). Ruttläggning har med åren blivit både lättare och svårare – vartefter hittar vi fler vägar vi skulle vilja bjuda på, men vi vill inte ta bort roliga vägar heller... Litet Sjön Busken. Mingel före middagen. pusslande blir det för att få med så mycket som möjligt av det bästa utan att det blir alldeles för långt. Det skall ju vara roligt både för dem som inte kört så mycket grus tidigare och för dem som vill ha några utmaningar... Så är det ju också kul för oss att hitta nya vägar. I år, 2011, gick evenemanget av stapeln 22-25 september med basläger i Solbacka Gästgifveri, någon mil sydost om Sunne (det var fjärde gången). En fin plats med grandios utsikt över Fryksdalen, god mat, vedeldad bastu, sköna sängar, trevligt och profes