DMH 1
TRANSPORTBILSGUIDEN 2018 50 BILAR FÖR HANTVERKARE
NÄR VI NU HAR SNICKRAT IHOP VÅRT ÅRLIGA BILTEMA KAN VI SE NÅGRA TRENDER: DET FINNS MÅNGA BRÄNSLESNÅLA MOTORER ATT VÄLJA MELLAN, OCH DE DIGITALA FÖRARSTÖDEN HAR BLIVIT BÄTTRE. BLAND DE CIRKA 50 000 – 60 000 LÄTTA LASTBILAR SOM I ÅR KOMMER SÄLJAS I SVERIGE FINNS DET 50 BILMODELLER ATT VÄLJA MELLAN. DÅ HAR VI RÄKNAT MED NÅGRA BILMÄRKEN SOM KRÄVER USA-IMPORT. PÅ FÖLJANDE SIDOR HAR VI SAMLAT ALLA MODELLER SOM ÄR TILLGÄNGLIGA PÅ DEN SVENSKA MARKNADEN. GLÄDJANDE NOG SER vi fler transportbilar där säkerheten har förbättrats, där bilarna till exempel utrustats med döda-vinkeln-varning och smarta farthållare som konstruerats för att bromsa in bilen vid köbildning och hålla avstånd till framförvarande bil. Att fler bilar utrustats med autobroms för att skydda gångtrafikanter från att bli påkörda är förstås också en positiv trend. Men det som vi tjatade om förra året tar vi upp även i år – varför är det fortfarande så få lätta lastbilar som har krockkudde som standard på passagerarsidan? Detta i en tid när många hantverkare även använder yrkesbilen som familjebil. Till nästa års biltema hoppas vi slippa tjata om detta. Men säkerheten är för tillfället inte i fokus bland lätta lastbilar. Glädjande nog har fler bilar fått allt bränslesnålare motorer som släpper ut lägre halter av koldioxid. Men det är inte good enough. För att klara målet om att minska klimatpåverkan med 70 procent till 2030 från transportsektorn, klubbade regering och riksdag nyligen igenom ett nytt skattesystem kallat bonus malus. Det har gett rejäla skattehöjningar på dieselbilar med skitiga motorer som registrerats efter den 1 juli 2018. Trots att skattesystemet gynnar gasoch eldrivna bilar med en bonus har vi inte sett något stort uppsving bland dessa bilmodeller. Det krävs tydligen mer för att fler hantverkare ska satsa på miljösmarta bilar. Går korken ur när priserna på bilarna sänkts ännu mer, fler laddstolpar placeras ut och räckvidden blir ännu längre? Det gäller speciellt för dem som kör långa sträckor varje dag, med dålig tillgång till laddning. Sedan vi började provköra lätta transportbilar år 2011 har vi kört de flesta modeller. Här är samtliga lätta lastbilar som är tillgängliga på den svenska marknaden. ✖ Vi önskar dig trevlig läsning! *All information om bilarna har skickats in av tillverkarna, alternativt hämtats från respektive hemsida. Samtliga priser är exklusive moms. DMH friskriver sig från eventuella tryckfel och felaktiga uppgifter från biltillverkarna. För dagsaktuell information och korrekta priser, kontakta respektive biltillverkare. DEN MODERNA HANTVERKAREN 7 2018 34 TEXT: ANDERS MYRDAL FOTO: RESPEKTIVE BILLEVERANTÖR/ANDERS MYRDAL