DMH 1
TRANSPORTBILSGUIDEN 2018 MELLANKLASSEN VOLKSWAGEN
TRANSPORTER T6 TESTAD I 4/5 H 2013 (T5) MILJÖBIL MILJÖBIL AWD NR 9-2015 AWD TESTAD I FAVORIT Generation sex (T6) av mellanklassettan Volkswagen Transporter är ett mycket lyckat bilbygge. Det gäller inte minst körkänslan och den funktionella miljön i hytten. Den digitala förarmiljön är mycket behaglig med en suverän översikt över instrumentbrädans knappar och reglage. För ännu bättre kontroll av fordonet finns adaptiv chassikontroll (DCC), som kan användas för att justera stötdämpning mellan normal, sport och komfort. Tystnaden i skåpet förstärker upplevelsen av en transportbil med personbilskänsla. Prisnivå: 256 000–375 440 kr Motorer: Bensin 2,0 TSI 204 hk Euro 6, diesel 2.0 l TDI: 102 hk Euro 6, 150 hk Euro 6, 204 hk Euro 6 Växellåda: Man. 5-/6-vxl/ 7-vxl DSG (aut.) Lastvolym: 6,7–9,3 m3 Max lastvikt/dragvikt: 1 300/2 500 kg Bränsleförbr. blandad körn. l/ 100 km: Bensin/diesel/gas, fr. 6,0 C02 gr/km: Fr. 156 Webb: www.volkswagentransportbilar.se BÄST I KLASSEN PERSONBILSKÄNSLA SUVERÄN DIGITAL FÖRARMILJÖ FORD TRANSIT CUSTOM TESTAD I MILJÖBIL 5/5 H 2012 AWD NR 1-2018 MILJÖBIL FAVORIT AWD Nya Ford Transit Custom fick ett rejält lyft våren 2018. Det gäller främst den nyutvecklade instrumentpanelen och de digitala lösningarna, med den användarvänliga 8-tums läsplattelösningen som pricken över i. Bilen är stabil på landsväg, har en design som sticker ut och är ett rent nöje att köra med den mycket smidiga sexstegade automatisPrisnivå: 219 400–318 200 kr Motorer: 105/130/170 hk, 360/385/405 Nm Växellåda: 6-vxl man/6-stegad aut Lastvolym: 6,0–8,3 m3 Max lastvikt/dragvikt: 1 387/2 800 kg Bränsleförbr. blandad körn. l/ 100 km: Diesel, fr. 6,0 lC02 gr/km: 157 Webb: www.ford.se/transportbilar MYCKET BRA DIGITALA FÖRARSTÖD VÄLBYGGD AUTOMATVÄXLAD LÅDA SNYGG DESIGN Det var några år sedan en ny Opel Vivaro såg dagens ljus. Och Opel meddelar att nya generationen av Vivaro kommer att produceras i Luton i Storbritannien från och med 2019. Den aktuella modellen är en lättrattad bil med god komfort, men betyget dras ner av att den endast fick 3/5 stjärnor i det internationella krocktestet EuroNCAP. Det urvattnar förstås TYST HYTT STABIL PÅ LANDSVÄG LÅGT BETYG I EURONCAP Prisnivå: 199 300–314 800 kr Motorer: 95/120/125/145 hk Växellåda: 6-vxl man Lastvolym: 5,2 - 8,6 m3 Max lastvikt/dragvikt: 1 205/2 000 kg Bränsleförbr. blandad körn. l/ 100 km: Diesel, fr. 5,9 C02 gr/km: Fr. 155 Webb: www.opel.se TESTAD I ka växellådan. Du som inte har så bråttom att skaffa en ny transportbil: Håll utkik efter Custom som plugin-hybrid med en enliters EcoBoost-motor, som förväntas lanseras under 2019. OPEL VIVARO TESTAD I MILJÖBIL 3/5 H 2015 AWD NR 10-2014 MILJÖBIL AWD TESTAD I också, inte bara Opels varumärke, att biljätten utvecklat Vivaro tillsammans med Renault (Trafic), Nissan (NV300) och Fiat (Talento), vilket måste vara något slags rekord i samarbete. DEN MODERNA HANTVERKAREN 7 2018 52