DMH 1
SPORT RONNIE PETERSON AV: JOHN SEMPILL mästare. N
ästa naturliga steg var Formel 3. Klivet dit tog han 1966 – som 22-åring. Bilen han tävlade med byggdes av hans pappa, som även själv deltog i enstaka tävlingar på amatörnivå. Det var inte första gången han skulle köra en bil byggd av sin far. Som åttaåring fick han en gokart hans pappa hade skruvat ihop, som kanske mest såg ut som en blandning mellan en traktor och en gokart. Fordonet hade en mopedmotor och en toppfart på tolv kilometer i timmen. Motorn kördes det snabbt slut på och fordonet uppgraderades med en större från Husqvarna. Toppfarten höjdes från tolv till 40 kilometer i timmen. RONNIE PETERSON – ASFALTENS KONUNG I ÅR ÄR DET 40 år sedan Ronnie Peterson förolyckades i samband med Italiens Grand Prix. En sann tragedi för svensk motorsport – på 40 år har ingen svensk varit i närheten av att uppnå det som Ronnie gjorde på tävlingsbanorna i Formel 1. NÄR RONNIE VÄL tog sig till Formel 1 skulle han snabbt visa att han hade där att göra. En andraplacering i totalställningen redan i sin andra säsong var ett tydligt bevis på detta. Men det var inte bara hans fart på racingbanorna som gjorde honom så populär – han var en karismatisk man och omtyckt av både F1-fans och kollegor i depån. Ronnie föddes på alla hjärtans dag 1944 i Almby i Örebro till förDEN MODERNA HANTVERKAREN 7 2018 82 äldrarna Bengt och Maj Britt. Pappa Bengt arbetade som konditor – inte den bakgrund man först hade trott för en framtida racingstjärna kanske, men det fanns ändå ett tydligt motorintresse i hemmet. Trots en uppväxt präglad av motorprojekt och hemmabyggen skulle han ändå hinna fylla 18 år innan han officiellt började tävla i gokart. Han var en naturbegåvning och blev redan i sitt andra år i gokart svensk En vinnande formel Ronnies första seger i Formel 3 kom 1969, i en supporttävling till Formel 1 på gatorna i Monaco. De fina resultaten fortsatte att komma och i slutet av året körde han hem mästerskapstiteln i Formel 3, en bedrift som belönade svensken med en sits i Formel 1 till säsongen 1970. Konkurrenskraftiga resultat i Formel 1 varvades även med en styrning i Formel 2 – där han kröntes till europeisk mästare 1971. Med mästerskapstitlar i både Formel 3 och 2 var nästa mål klart: att bli bäst i världen i Formel 1 – den högsta klassen med de snabbaste bilarna och de bästa förarna. Han visade för sina betydligt mer erfarna teamkamrater att han var en kraft att räkna med, och en premiärseger i Formel 1 låg och lurade runt hörnet. Den skulle komma 1973, i en Lotus. Han fortsatte sedan att leverera fina raceplaceringar det året – ytterligare tre segrar skulle det bli. I mästerskapsställningen samma år blev det en slutlig tredjeplacering. De följande säsongerna hos Lotus visade sig dock vara tuffa, han lyckades inte toppa sina resultat från 1973. Två säsonger till med Lotus fick räcka. Till 1976 vände han tillbaka till Marchteamet – samma team som han debuterade i Formel 1 med. Gräset var