Omtanke 1
Lasse Mattila upplever att det finns en ganska st
or vilsenhet hos barn och unga. handlar också om närvaro på flera plan och att bli sedda. – Jag tycker också att det är viktigt att vi ser skillnaden på självkänsla och självförtroende. Vi har över lag i samhället mycket fokus på självförtroende kopplat till prestation. Självkänslan är mer kopplad till vem man är. Jag upplever att det finns en ganska stor vilsenhet hos barn och unga som håller på att bli egna individer kring vem de är och frågor som handlar om meningsfullhet och de själsliga behoven. Man missar helt enkelt dem. FÖR LASSE MATTILA handlar det om att utveckla förmågan att identifiera, kunna uttrycka och hantera känslor, känna empati, 12 | www.ssil.se kunna samarbeta och ha social kompetens och kunna skapa motivation. – Förebyggande är både möjligt och viktigt. Med all respekt för de teoretiska kunskaperna som matematik och historia och så vidare, men kanske är de existentiella frågorna och de sociala och emotionella färdigheterna ännu viktigare och mer avgörande för hur det går för våra barn i livet än ämneskunskaperna? När jag till exempel arbetade som skolkurator jobbade jag mycket med social och emotionell träning i grupper, vilket kändes väldigt meningsfullt. När ska man sätta in åtgärder? – Enligt min erfarenhet är det aldrig för sent att ändra historien framåt, oavsett var i livet vi möter barnen och ungdomarna. Han menar att det är viktigt att vi träder in med stöd så fort vi kan, ju tidigare desto bättre. – Har man blivit inpräntad eller fått till sig vissa programmeringar i livet under en väldigt lång period programmerar man inte om på det eftermiddag. Börjar vi när barnen är små går det naturligtvis fortare. När vi ska hjälpa de unga ut ur utanförskap gäller det enligt Lasse Mattila att inte fastna i metoddiskussioner. – Jag är inte negativ till metoder, men det blir ofta att vi pratar mycket om evidens, och då kan det bli lite lurigt. Jag är inte emot det heller, men tycker att vi bör