Omtanke 1
Att lyckas inom idrott och ha vänner man kan lita
på är bra för självkänslan. Lisa Clefberg har också haft klienter som har trott sig ha ADD, men i själva verket har de låg självkänsla. MAN TALAR OFTA om att man inte ska berömma ett barn på ”fel” sätt genom att blanda in egenskaper istället för beteende. – När barnet har lyckats bra på ett prov i skolan till exempel, ska man inte säga: ”Jag visste väl att du var så smart”. Vad händer då när resultatet blir sämre. Är barnet inte smart då? Istället kan man säga: ”Åh, vad du har ansträngt dig och pluggat på bra”, att man berömmer beteendet som har bidragit till resultatet, säger Lisa Clefberg. Hon vill dock inte gå så långt att man aldrig får använda ordet duktig till ett barn. – Barn kan absolut få känna sig duktiga, men att alltid förväntas prestera bra kan leda till ångest. Och man behöver känna att man duger som person även när man misslyckas. Kompetens har en stor påverkan på barns självkänsla. Att ge beröm både enskilt och inför andra kan bidra till känslan av kompetens. Hon råder också att lägga fokus på positiv feedback. – Beröm när det blir rätt, avbryt inte för att korrigera utan bara upprepa meningen med rätt ord till exempel. Vi kan också bidra till barns känsla av kompetens genom att prata med dem om vad de gör och hjälpa dem vara nyfikna och flexibla. När barn och unga får göra saker på egen hand känner de sig stolta och kompetenta. – Föräldrar som är för överbeskyddande låter kanske inte ens barnen försöka själv. Det är lika ångestskapande som att vara för mycket åt andra hållet, att inte bry sig alls. Man bör sätta mål som är realistiska för barnet och det är viktigt att barn och unga vet vad som krävs för att uppnå olika mål, Erfarenheter som kan bidra till dålig självkänsla: - Att ofta kritiseras hårt. - Att bli fysiskt misshandlad eller få mycket skäll. - Att ofta bli ignorerad, förlöjligad eller retad. - Att alltid förväntas vara ”perfekt”. - Att ofta misslyckas inom idrott, i skolan eller fritidsaktiviteter. - Att bli bedömd som oattraktiv av ens kompisar. - Att inte klara relevanta uppgifter. - Att sakna ett socialt nätverk. 28 | www.ssil.se betyg och liknande. – Regler ska vara tydliga och det är viktigt att till exempel alla elever i en klass vet vilka konsekvenser som följer när någon bryter mot reglerna. Särbegåvade barn brukar bli väldigt upprörda om det inte händer något när någon har gjort fel. Det här handlar om det moraliska värdet, något som yngre barn inte har hunnit utveckla. ACCEPTANS OCH KÄRLEK är viktigt för självkänslan. Barn känner sig mer accepterade och älskade av personer som lyssnar på dem och verkar ta dem på allvar. – Det är viktigt att lyssna aktivt, säger Lisa Clefberg. Hon berättar också om en tjej som hade svårt att hantera sin ilska. – Hon sa att hon ville sluta att vara arg. Men jag sa: ”Det är en känsla. Du har rätt att bli arg och tycka att någon är dum, men vi kan försöka jobba med vad du gör när du blir arg.” ● Erfarenheter som kan bidra till god självkänsla: - Att få beröm och bli uppskattad. - Att bli sedd och bekräftad. - Att få ett respektfullt bemötande. - Att få uppmärksamhet och kärlek. - Att klara av olika uppgifter och utmaningar. - Att lyckas i skolan och inom idrott. - Att ha pålitliga vänner. - Att känna tillhörighet med vänner och familj, vara stolt över sitt ursprung.