Eva Lindström – pristagare 2022 1
Astrid Lindgren Memorial Award Fördjupa dig i kon
stnärskapet Det här är ett utdrag ur juryns fördjupande text om Eva Lindströms skapande, skriven av juryledamöterna Elina Druker, Lena Kåreland och Per Gustavsson. Du kan läsa hela texten på alma.se. Originalitet Eva Lindström har en alldeles speciell profil bland svenska bilderbokskonstnärer. Hennes sällsamma berättarvärldar där udda och vilsna gestalter vandrar omkring kännetecknas av stor originalitet. I text och bild gestaltas stämningar och känslor som lika väl kan röra de stora livsfrågorna som vardagliga händelser högst centrala för barnet. Humor och spänning Eva Lindströms utgångspunkter är ofta barnets erfarenhetsvärld och logik och i en rad berättelser fångar hon den spänningsfyllda dramatiken i barns samvaro. Klurig humor samsas med det absurt mystiska. I Jag gillar Stig (1998) och Jag och Stig gräver en grop (2000) beskrivs vänskap, men även svartsjuka och maktkamp. Leken laddas med oväntade innebörder och kan anta filosofiska dimensioner. 14 I sina bildkompositioner arbetar Lindström gärna med upplösta perspektiv. Hon använder ofta det lilla formatet och lägger fokus på situationskomik och kroppsspråk såsom i den textlösa bilderboken Limpan är sugen (1997), en berättelse om en kvinna, en hund och en korv. I deras möte inleds ett dynamiskt samspel som antyder vänskap och samhörighet. Även i den rimmade berättelsen Apan och jag (2011), skildras ett slags kurragömma-lek i litet format, som laddas med svartsjuka och längtan. Texten och bilden löper inte alltid enstämmigt i Eva Lindströms böcker. Berättelserna öppnar sig för flera tolkningar och betydelser, kanske också för nya sätt att förstå barnets känslor och relationer. Världen framstår i ett annat ljus när den ses genom barnets fantasi. Den naiva blicken på tillvaron