Eva Lindström – pristagare 2022 1
Astrid Lindgren Memorial Award öppnar också för e
n viss skepticism gentemot de vuxna, som i Hit med våra mössor! (2009), där ett födelsedagsbarns pappa trollar bort alla barnens mössor. Konstant föränderlig tillvaro Eva Lindström skildrar sällan en trygg vardag i hemmiljö utan tillvaron framstår som konstant föränderlig. Mitt i det vardagliga kan någonting oväntat ta plats, som i de illustrerade kapitelböckerna om vännerna Mats och Roj (2002 och 2005) eller i den deckarbetonade bilderboken Vilma och Mona spanar och smyger (2004). Föremålen, ritade med tunna vibrerande konturlinjer, sprider sig över boksidorna i brokiga, detaljrika uppställningar. Dessa ting har sina egna nyckfulla roller i den pågående leken, där nya saker ständigt upptäcks, tappas bort och åter påträffas. Allt kan försvinna. ”Ingen vet var man är, inte ens man själv”, konstaterar flickorna Vilma och Mona när de spanar efter ting som flytt. Genom lek och fantasi konstituerar Lindström en värld där de vardagliga platserna och tingen blir främmandegjorda och gäckande. Naturen Naturen har en självklar plats i den nordiska barnlitteraturen och i bilderboksvärlden, där blommande 18 ängar och mörka skogar är självklara beståndsdelar. Hos Eva Lindström skildras förhållandet till naturen ofta mer ambivalent. I bilderboken I skogen (2008) promenerar en hel skog i väg, för att senare, lika oväntat, återvända igen. Det är en nutidsskildring som rymmer en ängslan inför hotande förändringar i världen runtomkring oss. En stark sagostämning vilar över skogen. Allt är besjälat. Träden och fåglarna kan tala, och molnen far ”som galningar” på himlen. Det mystiska och oförklarliga utgör basen även för miljöskildringen i Kom hem Laila (2018), där den sparsamma och lyriska texten tillsammans med bildernas kolo ristiska landskap skapar en särpräglad fond för berättelsen. Också i Jaga inte oss (2022) har naturen och skogen en viktig roll. För de två ekorrar som berättar historien och deras vän haren representerar den tryggheten. Men det lugn de eftersträvar hotas av den jakt som jägarna, ”skogens töntar” bedriver. Hur ska det nu gå med ekorrarnas nötsamlande? Bildernas dynamiskt tecknade skog i en färgskala som följer dygnets olika timmar blir en integrerad del av en berättelse som med lekfull humor ställer stora frågor. I Ingenting är omöjligt för oss (2021) följer läsaren två små barn och deras hund, som landar på en annan planet. Genom minimal enkelhet, tunna