Bumsen 1
Pansarvagnen attackerar! I början av oktober släp
pte BMW bilderna på den nya R 1200 GS Adventure LC som därmed blir den andra modellen försedd med den nya vätskekylda (LC=Liquid cooled) boxern. Tre färger kommer att finnas tillgängliga, vit, blå och den matta olivgröna. Det tog inte många sekunder innan den sistnämnda döptes till ”Pansarvagnen”. I sedvanlig ordning är Adventure-modellen litet svulstigare än standard-GS: en och detta ser man främst på den bredare och högre rutan, denna justeras på samma sätt som hos standard-GS: en – med en liten ratt, och den större tanken, bensinen omsluts numer av aluminium istället för av plast men den har även minskat i omfång, från 33 till 30 liter. Markfrigången är som förr några centimeter bättre och fjädringslängden ökar i motsvarande grad. En Adventure har alltid ingett ett maffigare och stöddigare intryck men i somligas ögon också en litet klumpigare uppsyn, vilket bl.a. de omfångsrika skyddsbågarna framhäver. BMW frångår inte ett vinnande koncept och därför finns alla attribut även på denna nya Adventure men själv anser jag att man fått till det mycket bra och nog ger den nya ett något slankare intryck än föregångaren? Viktökningen för en Adventure brukar ligga på c:a 20 kg och detta gäller i stort även nu. Tekniskt är de båda GSmodellerna så gott som identiska men denna nya Adventure har dessutom lagt på sig 950 gram runt vevaxeln. Detta skall ge modellen mer svängmassa som bör harmonisera gången vid lågvarvskörning i terräng. De sedvanliga kryssen i tillbehörslistan finns kvar och detta omfattar även den nya Navigator V. Slanta upp c:a 200 000 kr i vår så får du en fullutrustad Pansarvagn! 22 BUMSEN 4 – 2013