Bumsen 1
Låt oss redan så här i början av artikeln konstat
era att det på intet sätt går att presentera en komplett historik över BMW:s 90-åriga motorcykelhistoria på de åtta sidor vi avsatt till födelsedagsbarnet i fråga, här handlar det om en sammanfattning med ett urval av bilder på de mest framträdande modellerna. Åren mellan 1914 fram till 1921 var i Tyskland en turbulent tid både inom politik och i affärer. (Det pågick som alla vet ett litet världskrig 1914-18). Av denna anledning kastades företagare från hopp till förtvivlan till konkurs osv. Detta gällde även de olika firmakonstellationer som sedermera skulle leda fram till grunden för vad som idag är BMW. Oktober 1913 grundades i alla fall Rapp-Flugmotorenwerken som i juli 1917 blev Bayerischen Motorenwerke HmbH men allmänt kallades BMW. I oktober samma år registrerades också den nya firmalogotypen, den blåvita (Bayerns landskapsfärger) siluetten av en snurrande flygplanspropeller omgiven av en svart cirkel och på denna i guld de tre bokstäverna BMW. 1918 övergick BMW till AG-form, motsvarande våra AB, aktiebolag, och 1922 genomfördes den slutliga firmajustering, grunden till vad BMW är idag. Fram till 1919 tillverkades högkvalitativa flygplansmotorer men efter Versaillesfördragets underskrift i juni 1919 förbjöds tyskarna all form av flygplansrelaterad tillverkning, detta drabbade naturligtvis BMW extra hårt. Man var då tvungna att hitta en ersättningstillverkning. Då BMW var kända för sitt högkvalitativa aluminiumgjuteri kunde man överleva på orderingångar från regeringen och en del andra småuppdrag samt av allmän motortillverkning till både båtar, bilar och industrin. Motortillverkning hade man som sagt redan mångårig erfarenhet av och därför var det egentligen ingen stor sak när motorkonstruktören Max Friz breddade utbudet bland BMW:s motorer genom att konstruera en motorcykelmotor, en tvåcylindrig luftkyld boxermotor, en fyrtaktare på 500cc. Den kallades M2B15 och såldes mellan 19201923 till olika motorcykelfabrikanter som Victoria, Helios och Flink. Alla monterade de motorn längsgående i ramen och överförde kraften till bakhjulet via kedja eller rem. Det sägs att Max Friz under hösten 1922 låste in sig i ett av BMW:s gästhus och c:a fyra veckor senare hade han på det medhavda ritbordet utfört en ritning i skala 1:1 på vad som senare benämndes BMW R 32! Vad var då så märkvärdigt i hans grundkonstruktion, det som nu 90 år senare fortfarande är högst gångbart? För det första var Friz flygplansmotorkonstruktör med allt vad detta innebär i tillförlitlighet och viktbesparande åtgärder. För att slippa en helt ny motorkonstruktion tog han den befintliga boxermotorn, M2B15, men beslutade att montera denna på tvären i ramen, då låg helt enkelt cylindrarna i fartvinden och fick på så vis optimal kylning. Vidare innebar detta en omkonstruktion av kraftöverföringen. Torrlamellkopplingen låg nu inbakad och skyddad i ett aluminiumhus som naturligtvis även innehöll växellådan, överföringen därifrån till bakhjulet skedde med, för den tiden helt sensationellt, en kardan. Låter detta bekant? Ramen var en dubbel stålrörsram av typen vaggram och tanken placerades under de övre ramrören. Bakhjulet var ofjädrat medan framhjulet försåg med en bladfjäder. Helhetskonceptet var något helt nytt i början av 1920talet. Hela ekipaget gav intrycket av att vara skulpterat ur ett enda stycke! Allt var så harmoniskt fint inkapslat. Det märktes att Max Friz både var flygmotorkonstruktör och motorcyklist men även hade en osedvanligt god smak för BUMSEN 4 – 2013 27 Så här valde Victoria och de andra tillverkarna som BMW sålde sin boxermotor till under åren 1920-1923 att montera den i ramen.