Bumsen 1
det estetiska, det man idag skulle kalla en utomo
rdentlig formgivare! I januari 1923 påbörjades byggandet av de första prototyperna, dvs. förverkligandet av Friz ritning till en fungerande motorcykel, och redan under våren kunde de första provkörningarna genomföras. Bl.a. deltog Friz själv under dessa provkörningar men de blev ändå en liten besvikelse för gruppen runt Friz då de första provkörningarna avlöpte helt utan missöden! Serietillverkningen kunde därför förberedas. I all den litteratur jag under alla år haft till mitt förfogande så sägs det enstämmigt att den 25 september 1923 kunde man i den tyska motortidskriften ”Illustrierten Motorzeitung” för första gången läsa om en ny tysk motorcykel, artikeln avslöjade aldrig namnet på tillverkaren av denna motorcykel. Det skulle dock inte dröja länge då det under den första veckan i oktober genomfördes en bilutställning i Paris, där var det som BMW R 32 för första gången visades, både med BMW-emblem och med modellbeteckning R 32! R står förmodligen för det tyska ordet rad= hjul, 32 är det inte ens idag någon som vet vad det står för! Är det ovanstående det som gällt i 90 år så blev i alla fall jag själv väldigt förvånad när allt det pressmaterial som utgick från BMW under våren 2013, inför 90-årjubilet, på det bestämdaste påpekade att BMW R 32 helt klart presenterades på en bilsalong den 28 september, i Berlin! Har BMW upptäckt nya rön eller är det helt enkelt så att det i den framtida historiken skall framstå att den första BMW-motorcykeln officiellt såg dagens ljus på tysk mark? Det hade ju i sammanhanget varit litet klädsamt om man visade en liten bild från den påstådda bilsalongen i Berlin! Då hade alla eventuella tvivel kunnat undanröjas. R 32:an mottogs i alla fall med stor beundran och naturligtvis upphörde BMW i och med detta att leverera den gamla motorn till andra tillverkare. 3 090 stycken R 32:or producerades fram till 1926 men redan under första produktionsåret deltog man i många tävlingar och vann. Under 20-talet var man helt enkelt tvungen att visa sin produkts kapacitet genom att tävla och dessutom fick 32: an ett rykte av att, för den tiden, vara ovanligt tillförlitlig. Trots alla tävlingsframgångar nöjde sig inte BMW med detta utan tog redan 1925 fram en speciell tävlingsversion eller, som man idag skulle säga, fabriksracer av R 32: an som döptes till R 37. På denna hade R 32:s sidventilmatade motor ersatts med ohv och aluminiumcylindrar. Dessutom hade effekten nästan fördubblats, från 8,5 hk till 16 hk. R 37:an såldes enbart till utvalda privatförare och tillverkades i endast 152 exemplar under två års tid. BMW var i full gång och under de kommande två decennierna låg man verkligen inte på latsidan. 1925 kom så R 39, företagets första encylindriga mc på 247cc. I 750ccklassen trädde man 1928 in med den sidventilade R 62: an och den ohv-matade R 63. 1929 överraskade man med R 11 och R 16. Visserligen tog de över föregångarnas 750-motorer men hade nu en stabilare ram som var tillverkad av pressade stålplåtsprofiler. Det var inget aprilskämt när man från och med den första april 1928 i Tyskland tilläts framföra motorcyklar under 200cc utan körkort och dessutom var de skattebefriade. Därför lanserade BMW 1931 R 2:an på 198cc, även den med pressad stålplåtsram. BMW var även först i världen med att erbjuda sina kunder en oljedämpad teleskopgaffel, detta skedde 1935 med modellerna R 12 och R 17. Rörramskonstruktionen återinfördes på den helt nyutvecklade R 5 1936 och året efter BUMSEN 4 – 2013 29 R 71:an tillverkades i endast 3 458 exemplar under åren 1938-41 och var BMW:s sista sidventilare. 745-kubikaren gav 22 hk och det räckte till 125 km/tim. R 39:an kom redan 1925 och var BMW:s första encylindriga modell. 247-kubikaren lämnade 6,5 hk vid 4500 v/m. BMW:s bidrag till andra världskriget, R 75.