Bumsen 1
kom R 6 som för övrigt var företagets första 600-
kubikare. R 35:an tillverkades 193740 och det var väl inget särskilt med denna 342-kubikare förutom att den var företagets första encylindriga maskin med teleskopgaffel, visserligen odämpad, men ändock. R 35 är ändå värd att nämnas på grund av dess typbeteckning, R 35, ständigt mer eller mindre missbrukad i annonser där man påstår att man säljer en R 35:a från t.ex. 1948, vilket av naturliga skäl är nästan omöjligt, dock inte helt omöjligt. Däremot är det ingen äkta BMW. Under andra världskriget förlade BMW all sin motorcykeltillverkning till Eisenach i Tyringen, sedermera hamnade detta i DDR, alltså under Sovjetiskt kontroll. Efter kriget blev Eisenachfabriken kraftigt förstörd, motordelar till c:a 1 000 R 35 fanns men inga ramar. Det är litet oklart hur många ”oäktingar” av BMW R 35 som producerades där, en sak är dock klar, efter 1940 tillverkades ingen äkta R 35:a! Bakhjulsfjädring infördes för första gången på en BMW 1938 i och med modellerna R 51, R 61, R 66 och R 71, alla dessa tillverkades till 1940/41. Hittills har vi så gott som endast omnämnt BMW:s civila produktion, fram till 1939 hade man faktiskt en enormt aktiv tävlingsverksamhet och vann, om än inte allt så, väldigt mycket och satte många världsrekord. Det mest omtalade är säkert Ernst Hennes ena hastighetsrekord efter det andra, oftast kördes de på Autobahn. Vad sägs om att han redan 1937 körde 279,5 km/tim. Ett rekord som ingen skulle slå de närmaste 14 åren! BMW hade vid denna tid de berömda kompressormatade maskinerna, när George Maier åkte över till engelska Isle of Man våren 1939 och där, som första utlänning på en icke-engelsk maskin, tog 30 BUMSEN 4 – 2013 hem segern i Senior-TT, blev det nog en stor chock för många! I september 1939 utbröt andra världskriget och därmed ställdes all civil produktion in hos BMW samt alla liknande företag, nu gällde det att lyda Herr Hitlers minsta vink och detta innebar för BMW: s del, faktiskt delvis i samarbete med Zündapp, att ta fram en mycket terrängduglig sidvagnsmc, vilket 1941 resulterade i R 75. Drivning på sidvagnshjulet, backväxel, enorm tillförlitlighet och naturligtvis ett stabilt utförande som lämpade sig för militärt bruk utmärkte R 75:ans konstruktion. Man anger att över 18 000 exemplar tillverkades. Trots att BMW:s fabriker efter kriget var kraftigt sönderbombade så var man redan 1946 igång med att försöka ta fram olika prototyper, det hela resulterade dock i att man 1948 satte den encylindriga 247-kubikaren, R 24, i produktion. I grunden byggde dock R 24 på förkrigsmodell R 23. Denna lilla 247-kubikare blev en enorm försäljningssuccé under 50talet. C:a 120 000 exemplar skeppades ut mellan 19481956 av R 24 och dess efterföljare! Först efter det att förbudet mot att tillverka motorcyklar över 350cc blivit hävt kunde BMW 1950 åter producera en boxer på 500cc, benämningen blev R 51/2 och grundades naturligtvis på förkrigsmodellen R 51. 1955 kom så den första riktiga nyproducerade motorcykeln efter kriget. Visserligen övertogs boxermotorerna delvis från föregångarna, men Earlsgaffel-modellen satte en helt ny standard vad komfortegenskaper gällde med den nya svingarmen bak och Earlsgaffelkonceptet fram, dessutom var den väl förberedd för sidvagnskörning. Samma framgaffel som från och med då fanns på alla boxermodeller, de hade 500cc och 600cc mo1955 presenterade BMW Earlsgaffelmodellen. Modellen med den speciella framgaffeln gav helt nya dimensioner vad körkomfort gäller, till detta bidrog naturligtvis också svingarmen bak och den för den tiden långa fjädringsvägen. Modellen blev en populär sidvagnsmaskin och mycket populär bland världens poliser, de uppskattade den oförskämt höga kvaliteten och den vibrationsfria gången i boxermotorn samt reservdelshållningen. 1948 kunde BMW återuppta mc-produktionen efter kriget och då med den encylindriga 250kubikaren R 24. Foto: BMW.