Bumsen 1
BUMSEN 4 – 2013 31 R 90 S var företaget första ri
ktigt sportiga motorcykel efter andra världskriget. Hans A. Muths välproportionerliga design har gjort cykeln till ett av de mest eftertraktade samlarobjekten. Den gjorde också mycket bra från sig på tävlingsbanorna i USA. Med sina 67 hk nådde denna den magiska gränsen 200 km/tim, vilket var väldigt viktigt i marknadsföringen. Även R 100 RS bär Hans A. Muths design. Det var bara den första årsmodellen 1977, den bilden visar, av R 100 RS som var försedd med trådekerhjul. Det var också världens första serieproducerade mc som försågs med helkåpa och vilken skönhet det var! 70 hk och 1 000cc. De två nedersta bilderna visar den första R 80 G/S från 1980 och den senaste R 1200 GS LC från 2013. Ingen kunde väl i sin vildaste fantasi föreställa sig vilken framgångssaga GS-modellen skulle bli. Det märkliga är dock att GS orubbat suttit på piedestal sedan den kom för drygt 30 år sedan. Många har försök peta ner GS men ingen har lyckats! GS är BMW:s klart bäst säljande modell och har så varit i många år. BMW:s tävlingsverksamhet var nästan lika intensiv efter kriget som före och speciellt framgångarna i sidvagnsracing. Det var först i början av 70-talet som man inte riktigt hängde med längre. På bilden ser vi Bosse Rindar framföra sin R 69 S och Hasse Björkman burka på Knutstorp, där de vann SM-tävlingen och Riksmästerskapet 1966. Foto: okänd.