Bumsen 1
torer, applicerades även på den encylindriga mode
llen 1956. Resten av 50-talet och under hela 60-talet hände faktiskt inte så mycket mer hos BMW, delvis berodde detta på finansiella problem i slutet av 50-talet som naturligtvis lätt kunde härledas till den kraftigt sjunkande motorcykelförsäljningen överlag. 1969 kom i alla fall en total nykonstruktion i och med R /5-serien, som bestod av 500, 600 och 750-kubikare. (Se för övrigt förra Bumsen.) Under 1970-talet förbättrade och utvecklade man hela tiden dess konstruktion och när den numera klassiska R 90 S såg dagens ljus 1973 gick det ett stort sorl genom hela mc-världen, detsamma gällde när man tog upp cylindervolymen till 1 000 kubik i och med den helkåpsförsedda R 100 RS. Försäljningen flöt på men man såg ändå att konkurrenterna från den uppgående solens land hade betydligt effektstarkare maskiner. 1980 kom så det ingen trodde var möjligt, nämligen R 80 G/S. Vad är nu detta för en maskin? Den församlade mcvärldspressen kliade sig i huvudet när den såg en 800cc boxer som såg ut som en enduromaskin, när den väl för detta var för tung och dessutom var utrustad med någon form av konstig enkelsving! Resten är, som man brukar säga, historia! Försäljningen flöt på som smält smör och dessutom kunde man backa upp det hela genom att vinna ett par Paris-Dakar-rallyn! 1983, lagom till BMW: s 60-årsjubileum, presenterade de den absolut dittills största bomben i företagets historia, fram till i oktober det året hade BMW endast erbjudit sina kunder tvåcylindriga boxermotorer från 500-1000cc och encylindriga maskiner men då var det dags att visa japanerna var skåpet egentligen skulle stå! Den vätskekylda fyrcylindriga K 100 fick många att tappa hakorna i parkettgolvet! Naturligtvis gick BMW sin egen väg och placerade radmotorn liggande på längden och dessutom vinklad 90°, inte som alla andra på tvären i ramen! ”Tegelstensmotorn” fanns i en mängd varianter, allt från den uppseendeväckande sporttouringmaskinen K1 till lyxtourern K 1200 LT. Det fanns också en trecylindrig version som självklart döptes till K 75. Kmodellen var världens första serieproducerade mc med insprutning, i slutet av 80talet den första mc:n med ABS-bromsar och i början av 90-talet katalysator! Det var meningen att K-modellen på sikt skulle ersätta boxermodellerna, detta var bara ett önsketänkande från BMW: s ledning, kunderna ville ha dem kvar. 1993 fyllde BMW 70 år som motorcykeltillverkare och då passade man naturligtvis på att fira detta genom att lansera den i alla delar nykonstruerade boxermodellen R 1100. Först ut var RS:en och sedan följde både GS, S och RT-modeller. Telelevern infördes i och med denna modell. Uppdateringar till både 1150 och 1200 följde genom åren. Det var väl ungefär vid denna tid som BMW började växla upp sig och formligen sprutade ut, inte bara nya modeller, utan totala nykonstruktioner.1993 kom också den första nya encylindriga maskinen på nästan 30 år, F 650, år 2000 gick man in i scootersegmentet med C1:an, 2005 kom en ny fyrcylindrig Kserie med tvärställd motor, 2007 kom parallelltwinen F 800, 2008 den encylindriga enduromaskinen G 450 X, 2010 gatracern S 1000 RR, 2011 slog verkligen den sexcylindrig lyxtourern K 1600 GT ned som en blixt från klar himmel, 2012 kom den lyckade scootern C 650 GT/S och till 90-årsfesten den helt nya vätskekylda boxern. Grattis BMW på 90:e födelsedagen! BUMSEN 4 – 2013 33 BMW är en riktig gubbhoj, det har många naturligtvis helt felaktigt fått för sig. 2010 slogs nog en av världens största knock out i mc-världen när BMW kom med S 1000 RR. BMW presenterade en helt nykonstruerad fyrcylindrig radmotor på 1000cc och det i en gatracer, ett absolut helt nytt gebit för BMW. Resultatet paralyserar fortfarande sushi- och spagettifrossarna; ingen, då menar vi ingen, har hittills slagit S 1000 RR/HP 4 på väg- eller bantester! Foto: BMW. Tidigt våren 2007 fick Bumsen prova en dubbad G 650 Xchallenge. G-serien var helt uppdaterad jämfört med den tidigare F-modellen. Sexcylindriga bilmotorer har sedan länge varit vardagsmat för BMW men en sexcylindrig mc-motor kom först 2011 i K 1600 GT. Foto: Fredrik Persson.