Bumsen 1
R 1200 GS LC – håll ett öga på bakbromsen! För at
t vara en helt ny mc-modell är den vattenkylda R 1200 GS mycket fri från barnsjukdomar och bekymmer. Det finns dock ett fenomen att vara extra uppmärksam på – den kan under vissa omständigheter slita ned bakbromsbeläggen på för kort körsträcka – en körsträcka som är kortare än serviceintervallet på 1 000 mil. (Att körning i lera och på våta grusvägar kan äta bromsbelägg vet de som ägnar sig åt detta. Detta är normalt, men inte det vi talar om här.) Integralbromssystemet på den vattenkylda GS:en är konstruerat så att vid mjuk och försiktig körning gör bakbromsen huvuddelen av bromsarbetet. Enligt BMW är vid den typen av körning bakaxeltrycket tillräckligt högt för att klara bromskraften. Bakhjulsbromsningen lär ge en dynamisk stabilitet. Vid inspirerad körning/hårdare inbromsningar tar frambromsen dock över bromsarbetet. BMW Motorrad inser naturligtvis att bakbromsbeläggen måste hålla för en distans minst motsvarande ett serviceintervall. (Som det framgår i instruktionsboken bör man kolla bromsbeläggen var tredje tankning. Detta är gjort på några sekunder och mycket enkelt – fråga din åf hur man gör!) Foto: H. Hopp BMW jobbar på en lösning. Första åtgärden blir sannolikt att montera sintrade bromsbelägg. (De har en betydligt bättre livslängd.) Om det dessutom kommer en programvaruuppdatering är ännu oklart. Fenomenet med stort slitage av bakbromsbelägg finns alltså vid mjuk/försiktig körning. Problemet är mindre i de fall det körs litet mera inspirerat. Man kan då fråga sig varför detta inte upptäckts vid fabrikens testkörningar under utvecklingstiden. Svaret är att under utprovning körs det inte mjukt och försiktigt – då ligger man på gränsen, alltså kör man hårt för att testa hållbarhet och funktion. Man brukar säga att det finns tre olika kategorier fel – de som testförare åstadkommer, de som vi vanliga kunder framkallar samt de som mc-polisen lyckas åstadkomma. Vi kanske använder och pysslar om grejerna litet olika ... Att bakbromsproblematiken hanteras som en garantiåtgärd behöver väl inte påpekas. Roger Gross ML 2650424 weltklassE Nu har vi rullat in BMW’s 2013:or i både Sundsvall och Umeå. Kom in och beskåda mästerverken på plats eller slå till direkt på nätet. Vi har alla modeller i lager. LET THE SEASON BEGIN! UMEÅ FORMVÄGEN 8 090-18 75 95 SUNDSVALL NORRA VÄGEN 8 060-61 33 15 WWW.NORTHBIKE.SE INFO@NORTHBIKE.SE 34 BUMSEN 4 – 2013