Turist 1
Jonna Jinton i skogen i Grundtjärn utanför Örnskö
ldsvik dit hon flyttat för att hitta ro och just komma närmare naturen. ”Jag vill förmedla en annan sida av naturen, det magiska, mystiska, trolska” Jonna Jinton, naturfotograf och bloggare och fotsida klänning. Hennes forum är sociala medier. Jintons 225000 Instagramvänner, 200000 Youtube-tittare och närmare 700000 följare på Facebook kan inte sluta fascineras av hennes John Bauer-influerade naturfotografi. Ofta är det amerikaner eller kanadensare som lajkar bilderna eftersom de svenska naturmiljöerna är så exotiska för dem, berättar hon. –Jag vill förmedla en annan sida av naturen, det magiska, mystiska, trolska. När dimmorna dansar tidigt på morgonen. Man ska kunna se en berättelse. Jonna Jinton lämnade 2010 ett hektiskt storstadsliv för stillheten i den lilla byn Grundtjärn i Ångermanland, där familjen haft sommarhus under uppväxten. Det var då hon började blogga och fotografera på allvar. –Jag hoppas att de som ser mina bilder ska känna det jag själv kände i den stunden. Ett lugn, en frid eller förundran över det vackra. Att man ska stanna upp i stressen. Men också att vi är så små i förhållande till naturen. Ofta låter jag mig själv vara väldigt liten i bilden. BÅDE JINTON OCH SVENSSON är också ute efter att fånga människans skörhet inför det orörda och otämjda. Den svindlande tanken på de eoner av tid som ett bergsmassiv har funnits och kommer att finnas, helt oavhängigt ens egna pyttiga existens. Den lilla människan och den stora naturen. Fascinationen är inte ny. Under romantiken, runt 1800talets första hälft, återgavs naturen gärna som ett känslolandskap, med stark förmåga att beröra betraktaren. Konstnärer som svensktyske Caspar David Friedrich och brittiske William Turner målade dramatiska naturmotiv med mänskliga figurer som fokuspunkt i bilden: en svartklädd rygg vid en brusande fors eller små figurer på stranden till ett stormigt hav. Också John Bauer (1882–1918) inspirerades av mötet mellan människa och natur i sina skogsmålningar. I hans sagovärldar blev mossklädda stenbumlingar och spretande rotvältor från hemmaskogarna runt Jönköping till troll och andra skogsväsen. Och som konstrast till det vilda målade han in sagoprinsessan, ljuslockig och vitklädd, mitt i det mörka. Friedrich, Turner och Bauer kan alla ses som ett slags föregångare till det som Svensson och Jinton gör i dag, med kamera och fotoprogram. Bildkonst som vill framställa det ”sublima”, något vi inte riktigt kan sätta ord på. Ett sätt att hjälpa betraktaren att genom en romantiserad naturupplevelse få kontakt med sitt inre jag. –Naturen, den mäktiga och häftiga, är en kanvas för det TURIST NR 1 2019 71