Götenehus Group Års- och hållbarhetsredovisning 20
20 1
verksamheten. Vi har utvecklat våra metoder att m
öta kunder, kompetensutvecklat alla medarbetare i att jobba på distans och genomfört åtgärder för att trygga arbetsplatsen för våra medarbetarare som ej har haft möjligheten att jobba hemma. Pandemin har inte begränsat våra kontakter med våra kunder, vår produktion eller våra leveranser utan vi är stolta över att vi har kunnat utveckla vår verksamhet, uppnå våra mål och i flera fall överträffat dessa, trots coronavirusets påverkan på samhället. Affärssystem Under 2020 har implementering av ett nytt affärssystem påbörjats. Syftet med implementeringen av ett nytt affärssystem är att skapa bättre styrning och uppföljning av våra affärsdrivande processer. Resultatet skall ge våra kunder en bättre produkt med minskad avtryck på miljön. En förbättrad logistik genom hela värdekedjan kommer att ge kunden en kortare leveranstid vilket spar kapital i alla led. Förbättringsarbetet i hela vår verksamhet kommer att vara vårt fokus. Organisationsförändringar För att kunna möta kundernas behov och kunna växa som leverantör av hem både inom affärsområdet styckehus och projektutveckling har vi valt att tillsätta en resurs för markanskaffning. Vi har genomfört en översyn av produktionsorganisationen som innebär en uppdelning i produktionsavsnitt och komplettering av resurser för förbättringsarbete. Under året har ett engagerat förbättringsarbete som bygger på Lean-principer startats. Härutöver har vi också startat ett samarbete med Lernia för att skapa en flexibel bemanningslösning. Denna lösning gör att vi snabbt kan anpassa bemanningen till det aktuella produktionsbehovet. Väsentlighetsanalys Väsentlighetsanalysen identifierar vilka hållbarhetsfrågor som är väsentliga för företaget. Den baseras på en sammanställning av information från intervjuer med nyckelpersoner, interna utredningar och lagkrav på hållbarhetsområdet. Intressenter Det är viktigt att hålla en öppen dialog mot omvärlden och vara lyhörd för kunders och andra intressenters åsikter och önskemål i olika frågor. Götenehus har en löpande dialog med aktieägare, medarbetare, kunder, leverantörer och andra intressenter som en del i det dagliga arbetet. Nedan redovisas hur Götenehus arbetar med dessa områden. Aktieägare Genom en långsiktig och ekonomisk hållbar utveckling kan Götenehus säkra medel för att utveckla verksamheten och skapa avkastning till våra ägare. Dialogen med ägarna sker genom delårsrapporter, årsredovisning, styrelsemöten och årsstämma. Medarbetare Genom att vara en attraktiv arbetsgivare som lever efter våra kärnvärden; Inbyggd omtanke – trygghet, kvalité och nytänkande, skapar vi en arbetsmiljö som inbjuder till delaktighet, engagemang och stolthet. Vi skapar detta och utvecklas som medarbetare genom en dialog vid till exempel medarbetarsamtal, utbildning, uppföljning av tillbud och olyckor samt samarbete med våra fackliga organisationer. Kunder Långsiktiga och goda kundrelationer ger oss en god grund för ekonomiska, sociala och hållbara lösningar som gynnar hela samhället. Vår kundgrupp är bred och inkluderar enskilda bostadsköpare, professionella bostadsbyggare såväl privata som allmännyttiga. Vi för ständigt en dialog med våra kunder i syfte att utveckla vårt erbjudande, vår service och leverans. Vi bevakar vår omvärld och utvärderar regelbundet våra kundrelationer och mäter vår utveckling. Leverantörer Götenehus strävar efter hög affärsmoral, långsiktiga och ansvarsfulla relationer med våra leverantörer och underentreprenörer. Vi vill tillsammans med våra partners följa internationella konventioner, lagar och kundkrav. En hållbar leverantörskedja skapar hög kvalitet och resurseffektiva produkter och processer. Samhället Resultatet av vår verksamhet genererar värden för samhället i första hand i form av bostäder, men vi bidrar även lokalt som arbetsgivare och stödjer samhällsfunktioner såsom skola och utbildning. Vår resurssnåla produktion bidrar även till att verka för en hållbar miljö. ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOV I SNING – GÖTENEHUS GROUP 2020 27