Hållbarhetsrapport 2020 sv 1
TRANSPORTER - TJÄNSTERESOR Vårt resande ökar föro
reningar och bidrar till en negativ klimatpåverkan. Vår resepolicy gäller alla resor som görs i tjänsten inom Hedin Bil koncernen. Ett kostnadsmedvetet och effektivt resande är en nödvändighet och ett bevis på att verksamheten arbetar aktivt för att minska kostnader och belastning på miljön. MÅL Minska vår klimatpåverkan ton CO2-eq från tjänsteresor jämfört med föregående år. RESULTAT • Vår totala klimatpåverkan från tjänsteresor inkl. demobilar/provkörningar redovisat i kg CO2eq/m2 minskade med 11,3 %. • Vår totala klimatpåverkan från tjänsteresor inkl. provkörningar uppgick till 1 737,6 ton CO2-eq vilket är en minskning med 6,6 %. • Klimatpåverkan kg CO2-eq/m2: Flygresor minskade med 88,1 % • Demobilar / Tjänsteresor med bil ökade med 4,3 % • Tåg minskade med 73,4 % • Den genomsnittlig bränsleförbrukningen per mil gällande tjänstebilar/demobilar minskade med 13,9 %. ANALYS I vår resepolicy anges vilka principer som gäller vid val av färdmedel vid tjänsteresor. Tjänstebilar används främst av kunder för provkörningar samt för en mindre andel tjänsteresor. Provkörning av bilar är en avgörande del av vår verksamhet och möjligheten att påverka energianvändningen är kopplad till typ av bil, körsätt och drivmedel vilket styrs av kundernas behov samt våra biltillverkares krav på oss som återförsäljare av deras respektive bilmärke. Våra tjänsteresor 2020 har i huvudsak skett med bil och flyg, samt en mindre andel tåg. Året dominerades av pandemin med Covid-19. Detta har i mångt och mycket bidragit till att våra tjänsteresor med flyg minskat avsevärt, framförallt under perioden andra t.o.m. fjärde kvartalet då majoriteten tjänsteresor med flyg till stor del upphörde helt med vissa få undantag. Att klimatpåverkan från tjänsteresor med bil/provkörningar ökade jämfört med föregående år, trots minskad bränsleförbrukning per mil med 13,9 %, beror dels på att genomsnittligt antal tjänstemil ökat med 8,5 % och dels att andelen bensindrivna fordon fortsätter öka i förhållande till dieseldrivna. Fördelningen inköpt mängd bensin var 58,3 % (55,7 %) mot 41,7 % (44,3 %) diesel. Inom parantes anges fördelning år 2019. Förklaringen till den ökade klimatpåverkan är att dieselmotorn har högre verkningsgrad och ca 25 % lägre växthusgasutsläpp jämfört med en bensinbil. Vidare har diesel en betydligt högre andel förnybart innehåll (ca 20 %) jämfört med bensin som bara har en grön andel på ca 5 %.