Hållbarhetsrapport 2020 sv 1
INKÖP AV PRODUKTER OCH TJÄNSTER / LEVERANTÖRSKEDJ
A - STRATEGISKT INKÖP Strategiskt kategoristyrt inköp arbetar med upphandling och leverantörsutveckling inom produktområden som tillbehör, fastighetsförvaltning, maskinell utrustning, tjänster, direkt- och indirekt material. Tillsammans med strategiskt valda leverantörer arbetar vi med hela försörjningskedjan för att uppnå våra KPIer med minsta möjliga påverkan på hälsa och miljö. Det långsiktiga samarbetet med utvalda leverantörerna är centralt för att möta ställda krav från koncernen och omvärlden. MÅL Målet för året har varit att i alla upphandlingar nominera leverantörer inom definierade kategorier utifrån ett hållbarhetsperspektiv baserat på hälsa- och miljö, personal- och arbetsmiljö, uppförande kod samt branschspecifika standarder för detsamma. RESULTAT Med uppdrag att utveckla upphandlingsprocessen baserad på kategoristyrt inköp har avdelningen definierat besparings- och kvalitetsmål inom respektive område. Under året har fokus legat på fastighetsförvaltning och nybyggnation och upphandlingar där leverantörsbedömningar uppdateras med branschspecifika krav. • En utökad leverantörsbedömning med specifika krav har skickats ut till leverantörer inom fastighetsförvaltning, verkstadsdrift och städservice • Inom årets fokusområden har antalet leverantörer som inte nått upp till ställda leverantörskrav fasats ut och antalet miljöcertifierade leverantörer ökat med 58 %. • Avtalstrogenheten har ökat och ligger på 57-98 % avseende genomarbetade kategorier • KPIer för 2021 har definierats då nytt systemstöd ger möjlighet till tydligare uppföljning ANALYS I kombination med ställda hållbarhetskrav, har även besparingsmålen i varje upphandling nåtts eller överstigit prognosen med 10-15 %. Under året påbörjades ett förbättringsarbete som kommer att resultera i en digitaliserad och effektiviserad inköpsprocess. Projektet kommer att implementeras under 2021. Digitaliseringen inom inköp minskar intern administration, ger en ökad transparens gällande utvärdering och uppföljning av leverantörer, avtal, KPI:er och besparingar för koncernen. För att uppnå bästa möjliga synergi skall flertalet av bolagen i koncernen införlivas i gemensamt analysverktyg. Analys och upphandling inom kategorier som rekond, påbyggnad och främmande arbeten är planerade till 2021.