Hållbarhetsrapport 2020 sv 1
06. SOCIALA FÖRHÅLLANDEN - SAMHÄLLSENGAGEMANG/ARB
ETSMARKNADSSATSNINGAR Ett viktigt område för oss på Hedin Bil är att vi hjälper unga ut i arbetslivet genom aktiva och kontinuerliga samverkansinsatser för att säkerställa arbetstillfällen och kompetens på arbetsmarknaden. En dryg tredjedel av våra lokala verkstäder i framförallt Sverige och Norge är aktivt engangerade i olika typer av samarbeten med fordonstekniska gymnasium eller yrkesskolor. Aktiviteterna omfattas av allt från medverkan på olika typer av arbetsmarknadsdagar, seminarium, föreläsningar och träffar med högstadieelever och deras föräldrar samt lärare och syokonsulenter inför yrkesval. Aktiviteterna omfattas av allt från medverkan på olika typer av arbetsmarknadsdagar, seminarium, föreläsningar och träffar med högstadieelever och deras föräldrar samt lärare och syokonsulenter inför yrkesval, till andra aktiva engangemang såsom deltagande i styrgrupper i yrkesutbildningar med ändamål att påverka utbildningars innehåll på undervisningsnivå med krav på moderna teoretiska och praktiska fackmässiga kunskaper, teknisk utrustning och lärarkompetens. Yrkesskolorna har ofta elever från områden med hög potential, det vill säga där det idag råder hög arbetslöshet eller där man av olika skäl står utanför den ordinarie arbetsmarknaden. Därför kan även små och lokala insatser från oss som arbetsgivare, genom att t ex erbjuda ett kontaktnät och möjligheter till praktikplats göra stor skillnad och bli en brygga till arbetsmarknaden. Praktik och LIA (Lärande i arbete) ingår som en central del i fordonsutbildningarna. LIA ger studenterna möjlighet att fördjupa och tillämpa de teoretiska och praktiska kunskaperna som den studerande tillägnat sig under utbildningstiden, samt ger viktiga insikter i sin kommande yrkesroll. Vidare ger den inblick i hur en fordonsteknikers vardag ter sig och vilka förutsättningar man har att anpassa sig till. LIA är ett naturligt sätt att ta in ny och välutbildade medarbetare i verksamheten, samt en kanal för framtida anställningar. För oss som företag ser vi nyttan av att de studerande tillför verksamheten en del av de senaste rönen i tekniken och branschen, och kan i vissa fall kompetensutveckla företagets egen personal. Att handleda en studen leder ofta till egen utveckling hos våra handledare. Att instruera studenten kan hjälpa handledaren att se sin egen yrkesroll på nytt sätt och reflektera över invanda rutiner och arbetssätt på arbetsplatsen. MÅL Målet är att under varje kalenderår ta emot praktikanter och LIA-studenter inom fordonsteknik i antal motsvarande 10% av antalet produktiva fordonstekniker. RESULTAT • Antal mottagna praktikanter och lärlingar 2020 114 st • Antal praktikanter/lärlingar som anställts efter sin praktik 17 st • Antal tekniker som anställts under året: 95 st ANALYS Av årets totalt nyrekryterade fordonstekniker har cirka 18 % av fått anställning efter sin praktik via sin LIApraktik. LIA:n är en mycket viktigt rekryteringskanal för företaget och LIA:n är en framgångsfaktor i rekryteringsarbetet. Antal mottagna praktikanter och lärlingar Antal praktikanter/lärlingar som anställts Antal tekniker som anställts 2020 114 17 95 2019 150 38 128