Hållbarhetsrapport 2020 sv 1
06. SOCIALA FÖRHÅLLANDEN - SAMARBETE MED PARTNERS
OCH INTRESSENTER Utöver våra kunder är Hedin Bils viktigaste intressenter våra medarbetare, ägare, leverantörer, generalagenter samt kommuner och myndigheter. Vi för alltid en öppen och tät dialog med alla våra intressenter. Hedin Bil är en helhetsleverantör. Som återförsäljare med över 30 bilmärken och ett utbud på 50 laddbara modeller så har vi något för alla. Vi hjälper våra kunder med hela bilköpet, från att hitta dröm- bilen, betala för den och sedan ta hand om den. För att erbjuda våra kunder ett enkelt liv med bilen, både före, under och efter köpet så arbetar vi tillsammans med ett antal partners. Några är bolag inom vår koncern och några är bolag vi har långa samarbeten med. Tillsammans strävar vi efter att ge våra kunder mervärden i allt från det stora till det lilla. Dialog med våra kunder sker framförallt lokalt ute på våra anläggningar och via sociala medier. Vi mäter kundlojalitet på både Bilförsäljning och Verkstadsbesök via vårt egna NPS-mätning (Net Promotor Score). NPS är ett mått som förutsäger hur troligt det är att en kund kommer att köpa igen eller tipsa en vän om företaget. Via enkäten ges kunden också möjlighet att kommentera och delge oss ytterligare information kring sitt senaste besök hos oss. Samverkan med våra medarbetare sker framförallt genom daglig dialog och medarbetarsamtal samt facklig samverkan. När det gäller samverkan med övriga intressenter så sker det på olika sätt exempelvis genom dialog med vår ägare och via styrelsemöten, via regelbundna leverantörsträffar, deltagande på utbildningar. Samverkan med myndigheter sker främst via samråd i enskilda ärenden och i samband med tillsyner som sker på våra anläggningar.