Hållbarhetsrapport 2020 sv 1
07. PERSONAL - HÄLSA & SÄKERHET För att I.A. Hedi
n Bil skall vara en trygg och säker arbetsplats är det viktigt att snabbt åtgärda fel och brister i arbetsmiljön, men också att ta tillvara konstruktiva förslag om hur företaget kan utvecklas och förbättras som arbetsplats. För att säkerställa vårt systematiska arbetsmiljöarbete arbetar vi med tydliga och dokumenterade rutiner i våra interna riktlinjer. Det finns även särskilda säkerhetsrutiner för arbetsuppgifter som är riskfyllda och arbetsmoment som inkluderar kemiska produkter. MÅL Vi har en nollvision gällande arbetsrelaterade olyckor och åtar oss att tillhandahålla en hälsosam och säker arbetsmiljö för alla våra anställda inklusive nödvändig information och utbildning. Vi skall kontinuerligt arbeta med att identifiera arbetsmiljörisker och vidta åtgärder för att minska riskerna. Vi ska ge alla anställda möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv och att vi ska ha kraft att arbeta till pensionsåldern. RESULTAT • Tillbud: 79 st • Allvarliga tillbud: 28 st • Arbetsplatsolyckor: 61 st ANALYS Många arbetsgrupper hos oss utsätts för fysiska risker i sitt dagliga arbete. Inom verkstadsidan finns många mekaniska och riskfyllda moment, vilket kan innebära risk för klämskador, belastningsskador, vibrationsskador eller skador vid arbete med elbilar/starkström. Vi arbetar också med ett stort antal kemikalier i våra verkstäder som i vissa fall ställer krav på korrekt använd skyddsutrustning. Inom vår bilförsäljning samt vår kundmottagning verkstad kan det förekomma hot- och våldssituationer samt periodvis hög arbetsbelastning. Vi ser en ökning av inrapporterade händelser men vi kan trots det konstatera att de inrapporterade tillbuden och arbetsplatsolyckorna fortfarande är alldeles för få i förhållande till antal anläggningar och anställda. Under året har inrapporterade ärenden generellt omfattat enskilda olyckshändelser som resulterat i mindre skärskador och klämskador, skador p.g.a. att felaktig utrustning använts samt halk- och snubbelolyckor. En utmaning i vårt systematiska arbetsmiljöarbete är att öka viljan hos våra lokala anläggningar att registrera tillbud och inträffade arbetsskador. Alla våra medarbetare har en skyldighet att rapportera brister, tillbud och olyckor. Majoriteten av våra medarbetare har tillgång till vårt webbaserade ärendehanteringssystem där vi, förutom rapportering av händelser, också får stöd i att analysera och följa upp inträffade händelser vilket bidrar till att vi kan bedriva ett förebyggande arbete gällande arbetsmiljön inom hela verksamheten.Vi informerar kontinuerligt chefer och personal om vikten av detta.