Husvagnsliv nr 2 2022 1
KABEs patenterade lösningar genom åren har så små
ningom blivit standard för hela branschen. Travel Master KABEs populära husbilsprogram, Travel Master, föddes redan på 1980-talet. Men det var 2003 som försäljningen tog verklig fart då bilarna började byggas med Fiat Ducato som bas. – 2010 presenterade vi vår första helintegrerade husbil. Det blev succé direkt och sedan dess har utvecklingen gått väldigt snabbt, säger Alf Ekström. Det helintegrerade utbudet kan beskrivas som en av milstolparna i KABEs husbilshistoria. Försäljningsframgångarna blev stora och 2018 invigdes en ny motoriserad lina i fabriken för att möta den växande efterfrågan och skapa utrymme för fortsatt utveckling. Samarbete med Mercedes 2020 kom nästa stora avgörande husbils-satsning, då KABE inledde ett samarbete med Mercedes Benz i kombination med skräddarsydda chassier från AL-KO. Det innebar också att KABE utvecklade sin första egna Van, som är Mercedesbyggd och utrustad för året-runt-användning. – I dag kan KABE erbjuda ett heltäckande och varierat program med marknadens mest välutrustade husbilar och husvagnar inom varje prissegment. De senaste årens satsningar på ökad export börjar ge önskat resultat och KABE har flera nya återförsäljare runtom i Europa. Stark internationell koncern Även på koncernnivå växer KABE internationellt. Sedan flera år tillbaka ingår Adrias produktprogram i Sverige, Norge och Finland i börsnoterade KABE Groups verksamhet och KABE är slovenska Adrias största distributör. – 2020 hade vi glädjen att också kunna introducera Affinity Camper Van, som är ett helt nytt varumärke på Europas husbilsmarknad. Affinity kännetecknas av innovativa och modernt designade husbilar i van-segmentet och har sin tillverkning i Polen, med KABE Group som delägare, berättar Alf Ekström. Ett år senare köpte KABE samtliga aktier i det engelska bolaget Coachman Group LTD. Coachman är en av de ledande producenterna av kvalitetshusvagnar i England, som sedan 30 år bedriver sin verksamhet i Hull och har cirka 200 anställda. – Förvärvet skapar möjligheter för synergieffekter och ett djupare samarbete vad gäller försäljning, produktutveckling och inköp, samt utbyte av produktionsteknik. Därmed följer vi vår strategiska inriktning att bygga en starkare och mer internationell KABE Group. Helt rätt i tiden Nästan 65 år har alltså gått sedan Kurt Blomqvist inledde sitt fantastiska husvagnsprojekt. Sedan dess har tusentals familjer, i flera generationer, fått möjlighet att förverkliga sina semesterdrömmar genom KABEs produkter. Något som, med all säkerhet, kommer att fortsätta framöver. – Det är en väldigt spännande bransch och KABE verkar ligga helt rätt i tiden, konstaterar Alf Ekström. KABE NR 2 2022 17