Husvagnsliv nr 2 2022 1
Från marknadens signaler till färdig produkt SÅ U
TVECKLAS EN KABE KABE arbetar kontinuerligt med produktutveckling och varje nytt modellår brukar kännetecknas av flera intressanta nyheter. Vissa KABE-år utmärker sig lite extra, som 2020, då KABE inledde sitt samarbete med Mercedes-Benz och flera nya exklusiva husbilsmodeller presenterades på marknaden. Samtidigt lanserade KABE sin första ”plåtis”, en fullvuxen van byggd på Mercedes Sprinter med förhöjt tak och med KABEs alla unika fördelar. – Tankarna på att skapa en rejäl van med riktiga året-runt-egenskaper började växa fram under 2018 och i september året därpå var vi redo att visa den allra första bilen på Elmia Husvagn Husbil, berättar Tina Andersson, som är utvecklingschef på KABE. Designprojekt Modellåret 2022 får vi stifta bekantskap med en helt ny husvagnsserie, KABE Estate, som är en omarbetad efterföljare till KABEs populära Classic-serie, som funnits på marknaden i tio år. Tina Andersson beskriver utvecklingen av Estate som ett omfattande designprojekt, där ambitionen var att skapa en husvagnsserie som skulle upplevas som ny och fräsch och tilltala den växande skaran av yngre KABE-köpare. – Estate har redan fått fin respons och det är många som gillar den nya inredningen med sitt enkla och stilrena formspråk, som löper genom hela vagnen och tydligt visar vad produkten står för. Exteriören är modern och kaxig, med slätplåt, svarta fönsterkarmar och kontrastrika röd-svarta dekaler med 3D-känsla. Öra mot marknaden Utvecklingen av nya modellserier kräver noggrann kunskap om marknaden och de behov och önskemål som finns bland användarna. Här har KABEs återförsäljare en viktig roll. 6 KABE NR 2 2022 – Återförsäljarna är KABEs öra mot marknaden, där värdefulla synpunkter och signaler fångas upp som kan föras vidare till ritbordet och så småningom resultera i en förbättrad eller helt ny produkt, säger Tina. De flesta förändringarna i modellprogrammet genomförs i samband med en ny årsmodell. Men det händer också att KABE presenterar en ny produkt under ett pågående modellår. – När marknadssidan uppfattar att det finns en efterfrågan på en ny modell eller planlösning gör vi på utvecklingsavdelningen alltid vårt bästa för att snabbt ta fram grunderna för en bra produkt. Vardagsrumskänsla Ett aktuellt exempel är nya intressanta Royal 600 CXL, som du kan läsa mer om på nästa uppslag i tidningen. Under hösten 2021 fick Tina och hennes kollegor uppdraget att ta fram en ny planlösning för den populära 600-modellen, med större sittgrupp och ännu mer vardagsrumskänsla, utan att tumma på modellseriens höga köksstandard. I september började de första skisserna ta form. Den bärande tanken var att göra en förlängning av U-gruppen i vagnens framände och skapa ett helt nytt vinkelkök där arbetsbänken mot sittgruppen skulle innehålla ett nedsänkbart TV-stativ. – Här fanns förstås en del utmaningar. Speciellt i köket där allt skulle planeras från grunden och det gällde att hitta optimala lösningar för arbetsytor och förvaring och ge den fina Royal-spisen rätt placering.