Nordens Tidning 1
Den nya skollagen från 2010 fastslår att all utbildning i Sverige ska vila på vetenskaplig grund. Men hur fungerar det i praktiken? Resultaten från en rikstäckande undersökning visar att det finns ett stort intresse för forskning i de svenska klassrummen men också hinder som behöver övervinnas. edan 2012 driver Föreningen Vetenskap & Allmänhet (VA) det treåriga projektet Skola möter vetenskap tillsammans med Forskningsnätet Skåne. Syftet är att öka ungas förståelse för vetenskap genom att utveckla nya former av möten mellan forskare, lärare och elever. Den första delen av projektet finns sammanställd i en rapport som kartlägger 2 000 förskollärares, lärares och skolledares syn på vetenskapens roll i undervisningen. Rapporten visar att det finns ett stort intresse för forskning, men även hinder att övervinna. – Vi hoppas att rapporten kan ge idéer om hur kunskapsöverföringen mellan skola och forskning kan stärkas, säger Cissi Billgren Askwall, generalsekreterare på VA. Resultaten visar att lärare och skolledare har en positiv inställning till forskare och forskning. Tre fjärdedelar av deltagarna har ett mycket eller ganska stort förtroende för hur forskare sköter sitt arbete. Och nio av tio har använt nya forskningsresultat i sitt arbete de senaste tolv månaderna. Att alla lärare har behörighet anses vara den enskilt viktigaste faktorn för att uppnå en skola som vilar på vetenskaplig grund. Minst viktigt är att lärare forskar själva. Lärarna anser att brist på tid och stöd från ledningen är hinder för att ta kontakt med forskare och att använda nya forskningsresultat i undervisningen. Skolledare å andra sidan bedömer dessa hinder som små. Biträdande utbildningsminister Maria Arnholm deltog vid presentationen av rapporten. Hon framhöll att skola och utbildning har blivit den hetaste frågan inom svensk politik. – För att sätta kunskapen i fokus så är Vetenskap & Allmänhet, VA, är en ideell förening som främjar dialog och öppenhet mellan forskare och allmänhet – särskilt unga. VA utforskar allmänhetens syn på forskning, startar nya former av samtal och kommunicerar egna och andras kunskaper med omvärlden. På bilderna ett evenemang under den europeiska vetenskapsfesten ForskarFredag – ett modernt exempel på dialog mellan forskare och skolungdomar. I Sverige koordineras ForskarFredag av VA. det väldigt viktigt att ha ett vetenskapligt synsätt och basera utbildningen på vetenskap. I arbetet att främja en forskningsbaserad skolundervisning har regeringen beslutat att inrätta ett nytt skolforskningsinstitut. Institutet, som ska påbörja sitt arbete i början av 2015, ska underlätta för lärare och förskollärare att använda forskningsresultat i undervisningen. Vill du ha mer information om eller diskutera VA:s fortsatta arbete med projektet Skola möter vetenskap? Välkommen att höra av dig till VA, mer information finns på www.v-a.se/skolprojektet WILLE KUHA, PROJEKTLEDARE/UTREDARE, VA nordens tidning nr 2 | 2014 25