VERKO 1
SKÄRANDE BEARBETNING - MÄT - KRINGUTRUSTNINGSKÄRA
NDE BEARBETNING - VERKTYG - MÄT - KRINGUTRUSTNING YTBEHANDLING LEGOARBETEN - LEDIG KAPACITET - EGNA PRODUKTER VO 1/21 VO 6/21 --VO 11/18 VO 9/18 Axalta visar att kulör är en c vid 88 procent av alla beslu • Konsumenterna vill ha högblank fi nish i kulörer som utstrålar elegans och stabilitet • Axaltas konsumentenkät Automotive Color Preferences 2021 ger insikter om kulör- och lackpreferenser bland fordonsägare i fyra av de största bilproducentländerna (Kina, Tyskland, Mexiko och USA). Axalta, leverantören av våtlacker och pulverfärger, publicerar resultaten av konsumentenkäten Automotive Color Preferences 2021, som analyserar förhållandet mellan kulör och konsumenters beslut om fordonsköp. Över 4000 respondenter i åldern 25 till 60 i fyra av de största bilproducentländerna – Kina, Tyskland, Mexiko och USA – svarade att kulör var en central faktor vid 88 procent av alla beslut om bilköp. ”Kulörpsykologi är en starkt påverkande faktor vid beslut om bilköp. Kulören återspeglar ofta fordonsägarens personlighet”, säger Nancy Lockhart, global color manager för Mobility Coatings på Axalta. ”Det intressanta är att elegans, stabilitet och positivitet visade sig vara de mest eftertraktade kulöregenskaperna bland respondenterna.” Enkäten analyserade vilka kulörer konsumenterna vill ha på sina fordon, för att förstå potentiella framtida trender. Även om konsumenterna föredrar eller vill ha en mängd olika kulörer, så skiljer sig de individuella preferenserna från land till land. Enkäten undersökte också preferenser när det gäller lackfi - nish och lackeffekter. Högblank fi nish var en tydlig preferens på samtliga marknader utom Kina. Där visade resultaten en nästan helt jämn fördelning mellan högblank och matt fi - nish (48 procent högblank och 52 procent matt). Lackeffektspreferenserna på de undersökta marknaderna var inte lika samstämmiga som fi nishpreferenserna. Solida effekter var det vanligaste valet bland respondenterna i USA och Hur viktig är färgen vid bilköpet? Mycket viktig enligt Axaltas undersökning. 54 www.verko.se