VERKO 1
VO 6/21 VO 9/18 VO 1/21 VO 11/18 SKÄRANDE BEARBET
NING - VERKTYG - MÄT - KRINGUTRUSTNING YTBEHANDLING LEGOARBETEN - LEDIG KAPACITET - EGNA PRODUKTER SKÄRANDE BEARBETNING - MÄT - KRINGUTRUSTNING central faktor ut om bilköp Kina, medan tyska respondenter valde pärlemorskimrande effekter och Mexiko valde grov metallic och pärlemorskimmer som önskade lackeffekter. Axalta utvecklar kulörer som ska tillgodose fordonsköpares behov över hela världen. De föränderliga kulörpreferenserna i olika länder och för olika fordonstyper studeras för att bäst kunna förutspå framtida trender. ”Utvecklingen av unika och nymodiga kulörer som uppfyller behoven hos våra kunders varumärken och konsumenters preferenser är en avgörande faktor för att förstå marknadstrenderna. Det är spännande att se hur djärvare kulörer blir alltmer populära bland konsumenterna. Rött och blått är på tydlig frammarsch. Det är möjligt att vi inom en snar framtid kommer att få se mer kulör och skimrande effekter på vägarna”, säger Lockhart. I 68 år har Axalta sammanställt och publicerat sin årliga Color Popularity Report, fordonsbranschens främsta statistiksammanställning över bilkulörer på vägarna, baserad på originaltillverkarnas (OEM:ernas) försäljning. Axaltas konsumentenkät Automotive Color Preferences bygger på den ledande ställningen och kulörexpertisen och ger nya perspektiv och relevanta insikter om fordonsköpares kulör- och lackpreferenser. Sammanfattning av enkätresultaten land för land: Kina: Kulören är viktig för 99 procent av respondenterna i Kina när de ska köpa fordon. De mest populära kulörerna är vitt (29 procent) och svart (26 svart). Rött och blått kom på femte respektive sjätte plats. Av de svarande uppgav 64 procent att de skulle byta tillverkare om de inte hittade färgen de helst ville ha. Bland dessa respondenter har 93 procent ensamt ansvar för inköpsbeslutet, medan 7 procent delar beslutsansvaret med andra. Tyskland: Bland de svarande i Tyskland uppgav 83 att kulören är viktig när de ska köpa fordon. Medan 63 procent har ensamt ansvar när det gäller att välja kulör på fordonet, diskuterar 37 beslutet med familjemedlemmar. Svart är den mest populära kulören med 32 procent, medan blått kom tvåa med 16 procent. De tyska respondenterna anser att svart är en kulör som utstrålar elegans, medan blått utstrålar stabilitet. I den här regionen äger något fl er än en fjärdedel (27 procent) av respondenterna en svart småbil. PV 800 U medPVT 800 U med utmatning (arbetsvolym detaljer 37 liter)i g ( -Svensktillverkat VT ed d uttmat matning( (arb (arbetsvol m dt lj -Pump, tidur, sedimenteringstank, trumlingscompound och chipsKlart för start! NYHET! Kan även fås med underseparering av smådetaljer. -Vi fi xar även legotrumling! Bergsjödalen 52C 415 68 GÖTEBORG Tel: 031- 48 22 88 www.perco.se Mexiko: För 90 procent av respondenterna i Mexiko är kulören en central faktor när de ska köpa fordon. Rött är mest populärt med 22 procent och är det vanligaste valet bland båda könen. Fyra av tio de svarande i Mexiko uppgav att de skulle byta tillverkare om de inte hittade kulören de var ute efter. 64 procent av respondenterna uppgav att de äger en bil av sedanmodell. Rött utstrålar en elegant personlighet, och blått utstrålar positivitet, enligt respondenterna i Mexiko. USA: Kulör är en viktig faktor vid fordonsköp för 79 procent av de amerikanska respondenterna, och nära hälften av alla respondenter (46 procent) uppger att kulören är mycket eller extremt viktig. Av de svarande i USA säger 82 procent att fordonskulören är ett individuellt beslut samt att 53 procent av hushållen har mer än ett fordon. Trots att svart är en övergripande trend, så väljer lastbilsägare mer färgglada versioner av blått (nr 2) och rött (nr 3). Blått utstrålar positivitet, och rött symboliserar äventyr för respondenterna i USA. www.axalta.com/color g arbetsv ym detaljl er 37 lliter) ) 46.000:+ moms Pris komplett! – Har barnen varit snälla medan vi varit borta? – O jaa, men på slutet slutet slogs de. – Slogs? Varför det? – De slogs om vem som var snällast www.verko.se 55