Byggaren 1
Christer Andersson provkör Nissan e-NV200 Premium
» En elbil som fungerar för dagens hantverkare Ett starkare batteri har minskat räckviddsångesten för den eldrivna hantverkarbilen Nissan e-NV200. Ett fossilfritt alternativ som utöver batteriet inte utvecklats i övrigt sedan introduktionen för fem år sedan. Den har en undermålig förarmiljö, hytten fungerar dåligt som arbetsplats och bilen har hög ljudnivå. Text och foto: Christer Andersson V 24 id introduktionen för fem år sedan var Nissan e-NV200 en het nyhet. Räckviddsångesten var visserligen markant, men 80 kW/109 hk gav piggare prestanda än 44 kW/60 hk i elbilarna Renault Kangoo och 49 kW/67 hk i Citroën Berlingo/Peugeot Partner. I dag har både Nissan e-NV200 och Renault Kango ZE uppgraderats med större batterier och fördubblad räckvidd. Motoreffekterna är desamma som tidigare. Nya Partner och Berlingo byggs ännu inte i elversioner. För övrigt har dieselversionen av Nissan NV200 lagts ned och fabriken I Barcelona tillverkar endast elversionen. På sikt får dom dock konkurrens. Syskonkvartetten Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Opel Combo och nya Toyota Proace City kommer med eldrift, liksom Renault-byggda Mercedes Citan. Ford har något på gång med Transit Connect. Mest intressant är dock att VW Caddy kommer med eldrift under hösten. e-NV200 säljs som Comfort, Comfort Plus och Byggarens provbil, Premium, en version som känns igen på sina lättmetallfälgar. Priserna är 395 900-, 420 900- respektive 439 525 kronor, inklusive moms. Från dessa priser kan 60 000 kr i statlig bonus räknas bort. Det nya batteriet i e-NV200 är på 40 kWh och enligt WLTP-normen anges en körsträcka i stadstrafik på 30,1 mil, mer än dubbelt så långt som tidigare. I blandad körning anges körsträckan till 20 mil. Vi provkörde med maxlastad bil på 528 kg. Vid start angavs körsträckan till 25,0 mil i normalläge och till 26,3 mil i ekonomiläge. Efter 17,1 mils körning, huvudsakligen i ekonomiläge, hade vi 4,9- respektive 5,2 mil kvar att köra. Klart godkänt. Jämfört med dieselversionen är räckvidden på el mer beroende av förarens körsätt, trafiksituationen, väder- och vind, topografi och om man kör på ekonomiläge och växelväljarens B-läge vilket återgenererar mer kraft till batteriet. Från ett 230 voltuttag anges 21,7 timmar till fullt batteri. Efter ett dygns laddning kom vi upp i en teoretisk körsträcka på 27,0 mil i ekonomiläge och 25,7 mil i normalläge. Med en laddbox tar laddningen cirka 7,5 timmar med 32 A och runt 15 timmar med 16 A. Snabbladdning via nätverket CHAdeMO ger från låg nivå 80 procent av batteriets kapacitet på upp mot en timme. e-NV200 har mattsvarta plaststötfångare som skydd mot småskador. Däremot saknas avbärarlister längs sidorna liksom stänkskydd. Bakljusarrangemangen är väl synliga. Det är förberett för lastbärare på Dålig förarmiljö på grund av att stolen inte är justerbar i höjdled och att ratten bara kan justeras upp-ner. Artikelförfattaren hamnar för långt från ratten och för nära pedalerna. Ont om arbetsytor och förvaring. taket. Tankningen av el sker bakom en lucka under motorhuven. Inredningen i svart och grått har apelsinskalsyta mot reflexer och golvet har en smutssamlande textilmatta. Mellanväggen är textilklädd. Förarplatsen hör till branschens sämsta. Stolen går inte att höja, ryggstödslutningen är inte steglös och den eluppvärmda ratten regleras enbart i höjdled. Vi sitter för nära pedalerna och för långt från ratten. byggaren 5 2019