Din Energi – Herrljunga Elektriska 1
99 … procent av svenskarna tycker att det är vikt
igt med ett fungerande retur- och återvinningssystem. Det visar en Sifoundersökning från augusti i år. 45 procent säger också att anledningen till att de inte alltid återvinner sina flaskor och burkar är för att de saknar retur- och återvinningsstationer på vägen dit de ska. Örnar får, bolkstavligt talat, ta smällen för VINST TROTS HÖGRE LADDPRISER Att köra elbil har för många varit en riktig vinstaffär de senaste åren. I alla fall för dem som kunnat ladda nattetid och därmed dragit nytta av låga timpriser på el. Sofia Olsson skaffade sin första elbil 2018 och har hittills kunnat spara många tusenlappar per år: – Bensinpriserna hade börjat stiga när vi skaffade vår första elbil. Månadskostnaden för själva bilen blev högre än innan, men vi hoppades ändå på att lägre driftkostnader skulle väga upp för det. Och så blev det! MEN HUR MYCKET kan laddningen komma att kosta om priserna fortsätter att stiga? Vi räknar! Om en bil med 64 kWh batterikapacitet ska laddas från 20 procent upp till 100 procent, och elpriset ligger på en krona per kilowattimme, kostar det ungefär 51 kronor. Om elpriset är 10 kronor/kWh landar laddningen på 510 kronor. Skulle priset stiga till 20 kr/kWh blir det i stället 1 020 kronor. Kostnaden kan med andra ord i värsta fall öka rejält. Sofia Olsson – Jag hoppas att vi kommer att kunna fortsätta ladda billigare på natten även den här vintern. Just nu ser det ju lite oroväckande ut, säger Sofia Olsson. Men blir det så att det kostar över tusen kronor per laddning så får vi se det som att det jämnar ut sig med hur billigt vi kört tidigare. Vi åker inga jättelånga sträckor till vardags och en laddning brukar kunna räcka till mellan 30 och 40 mil beroende på årstid. I det stora hela känns det definitivt som en vinstaffär. klimatvänlig energi. Polisen i Kalmar har fått in anmälningar om tolv havsörnar som dödats av vindturbiner på Öland hittills i år. Tack! Tack till alla er som svarade på Din Energis läsvärdesundersökning! Era synpunkter är viktiga och hjälper oss att fortsätta göra en riktigt bra och läsvärd tidning. Presentkorten som några av er har vunnit är utskickade med posten – håll utkik i brevlådan! VOLVO FÖRST I VÄRLDEN MED SERIETILLVERKADE ELLASTBILAR Serietillverkning av Volvos tyngsta ellastbilar startade i september i år i Tuve-fabriken i Göteborg. Lastbilen har en räckvidd på upp till 30 mil och kan lasta upp till 44 ton. Volvo Lastvagnar har nu totalt sex eldrivna lastbilar i sitt modellutbud. 5