Business 1
24 Västerås Tidning | Q1 2020 Den stora Att köpa
reklam kan vara som att ge sig ut i djungeln. Det är ofta snårigt och svårt att hitta rätt. En som har full koll på marknaden är Madeleine Thor, vd för IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik. Här berättar hon om läget på reklammarknaden. Av: Jonas Edberg reklamdjungeln I RM är ett oberoende institut utan vinstintresse som mäter reklammarknadens utveckling i Sverige och Norge. Institutet genomför analyser och gör prognoser avseende reklammarknadens utveckling och presenterar rapporter som sprids till medlemmar och kundföretag. IRM:s vd, Madeleine Thor, tipsar annonsköparna om att tänka i tre steg när de planerar sin marknadsföring. – Vi brukar prata om tre segment: köpt reklam, förtjänad reklam och ägd reklam. Det här är tre delar som man som företagare kan titta på och fundera över vad man vill göra och vad man vill fokusera på, säger hon och fortsätter: – Om man tittar på den totala kommunikationsbudgeten idag så läggs majoriteten fortfarande på köpt reklam, men allt fler företag satsar mer på den ägda och förtjänade reklamen, tack vare att de möjligheterna har blivit större. Hur mår den svenska reklammarknaden? – Överlag gick den väldigt bra mellan 2016 och 2018. Men under 2019 har vi sett en inbromsning. Är den här utvecklingen något som gynnar annonsköpare? – Det var ett högt tryck på marknaden mellan 2016 och 2018, men nu när trycket minskat kraftigt så finns det utrymme att pruta lite mer när man ska köpa reklam och annonser. Samtidigt varierar det sig mellan olika medier, exempelvis utomhusreklam som till viss del har varit utsåld. Hur ser trenderna ut? – Det har sett tufft ut för tryckt media under många år. Hela marknaden hade ett ordentligt tapp 2009. Därefter såg vi en kortare återhämtning fram till 2012 när den strukturella förändringen slog med full kraft mot den tryckta dagspressen. – Tappet för nyhetsmedier i print har till viss del kompenserats av den digitala reklamens tillväxt, men inte fullt ut. Hur viktigt är det då att följa trenderna? – Jag tycker att man ska ta ställning utifrån sin egen produkt och se var man har fått bäst effekt. Trenderna kan vara en indikation, och det är alltid intressant att se vad andra annonsköpare gör. Men till syvende och sist måste man välja det man själv tycker fungerar bäst. Fokusera på vilken effekt reklamen ger dig.